Framtidens fabrik måste byggas nu

2017-03-13 17:25  
BCG är inblandat i ett innovationscenter i Paris där företag kan testa ny teknik. Foto: BCG

Framtidens fabrik. Många vill ha en. Men få har ens påbörjat resan dit.

Tekniken har gjort det möjligt att utveckla fabrikerna. Företagsledarna har förstått att de behöver göra det för att bolagen ska klara konkurrensen. Men en ny undersökning från The Boston Consulting Group (BCG) visar att bara en bråkdel anser sig framgångsrika i detta.

20 procent har börjat implementera delar av vad som ryms inom begreppet Industri 4.0.

Och av de 20 procenten är det få som anser att de lyckats.

Undersökningen har gjorts i samarbete med forskare vid Tekniska universitetet i Aachen, Tyskland, och bygger på intervjuer med 750 produktionschefer i europeiska bolag.

– Det är ett hett ämne. 85 procent tycker att det är viktigt och ser den värdeskapande potentialen, ändå är det som få som börjat implementera tekniken, säger Mikael Ternhult, expert inom produktion och logistik inom BCG.

Mikael Ternhult Foto: BCG

Tyskland är hemlandet för Industri 4.0, även om tekniken även finns på andra håll. Det är ändå tyska företag som ligger längst fram i utvecklingen mot framtidens fabrik, enligt vad företagen själva anger.

– Sverige har stor potential inom 4.0 och många svenska företag befinner sig i startgroparna men vet inte riktigt var de ska börja, säger Mikael Ternhult.

Men det viktiga är kanske just ATT man börjar och ser till att angripa det på rätt nivå och inte i för begränsad skala, menar han. För det finns stora besparingar att göra.

– Hela 40 procent av tillverkningskostnaden kan sparas om man går till en fullt utvecklad framtidens fabrik. Men för att nå dit krävs också stora investeringar. Ungefär 15-20 procent av ett års intäkter behöver investeras totalt.

Framtidens fabrik tar sikte på år 2030. Och rapporten beskriver utvecklingen i tre olika områden: Fabrikens layout, teknik och processer.

Nästan alla företag tror att framtidens fabrik innebär multiflöden, som går åt olika håll. Och där det går att byta ut delar av produktionslinan.

Teknik handlar i detta fall om uppkoppling – Internet av Things. It blir viktigare än mekanik. Och 87 procent av de svarande tror på värdekedjor som är helt integrerade med kunden.

Tro nu inte att gamla sanningar, som lean produktion, är ute.

– Lean kommer att bli ännu mer relevant. 97 procent av de svarande tror att leanprinciperna blir viktigare, säger Mikael Ternhult.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt