Framtidens bil tänker själv

2008-04-01 23:00  
Illustration: Ingemar Franzén

Nästa generations bilar blir bättre medan man kör. Bränsleförbrukningen sjunker, gps:n hittar bättre och batteriet håller längre. - Vi har lösningen klar, det går att bygga en sån bil nu, säger Detlef Scholle på Enea.

Dyscas, Dynamically Self-Configuring Automotive Systems, är ett EU-projekt som handlar om att kontinuerligt uppgradera och uppdatera bilar under hela deras livstid, från utvecklingsprocessen i fabriken och ut på vägarna.

Visionen är en bil som går att uppgradera i farten. Bilfabriken gör en basbil, sedan bestyckar man den med programvara, och det gör man först hos återförsäljaren. Bilfabrikerna kan bygga stora serier med basbilar, fast det blir individuella val på allt som inte är mekaniskt.

Man köper hårdvaran och den mjukvara man vill ha. Sedan kommer nya releaser och uppgraderingar. Exaktare växellåda, bättre ABS-system, snålare motor.

En del är tillval som kan kosta pengar, till exempel den lilla programsnutt som automatiskt kopplar ihop bilen med mobiltelefonen. Annat kan vara gratis uppdateringar från tillverkaren, som en förbättrad strömsparfunktion.

Uppgraderingar kan ske på verkstan eller macken, trådlöst via mobiltelefonen eller omärkligt när bilen passerar en zon med trådlös internetförbindelse.

- Allt det där är möjligt nu. Vi har gjort vårt, produkten är klar. Nu gäller det för bilindustrin att bestämma sig om man vill ha den. Tekniken kommer att finnas 2008. Vad som sedan kommer på vägen får man se, säger Gregory Singh, Nordenchef för Enea som är en av fem svenska deltagare i Dyscas.

*Men vänta nu ett ögonblick! Om bilens it-system har trådlös kontakt med omvärlden, öppnar det inte möjligheter för pirater att förstöra allt med virus eller helt enkelt kapa bilen?

- Visst, säkerhetsaspekten är ett jätteproblem. Så fort du skapar möjligheten att göra något trådlöst utifrån så öppnar du för påverkan. Vi har byggt upp hela systemstrukturen med tanke på detta, säger Gregory Singh.

- Delar som är öppna utåt kan inte "se" eller komma åt de delar som är längre in.

- Så här gör man, säger Enea-forskaren Detlef Scholle och vecklar upp en stor ritning med nivåer, pilar, rutor och burkar i olika färger.

- Den här gruppen styr de centrala funktionerna, det här är systemkonfigurationen och den här känner igen din mobiltelefon och anpassar bilens system till den. Och det här delsystemet funkar så här.

Han vecklar ut en ritning till och pekar. Upplägget påminner mer om en radiobasstation än en bil, och det är ingen slump. Detlef Scholle och hans kolleger har tagit systemarkitektur från telekom och tillämpat den på fordonsvärlden.

En radiobasstation, eller en dator för den delen, ska redan nu kunna uppgraderas och bli bättre under sin livstid.

- Med en bil är det tvärtom, säger Detlef Scholle. De flesta system i en bil är unika för tillverkaren och modellen. Det gäller både processorer och programvara. Och så går de för det mesta inte att uppgradera utan stora ingrepp.

*Enea är ett konsult- och it-företag, vars största produkt är ett realtidsoperativsystem som sitter i 350 miljoner mobiltelefoner. Vad gör Enea i ett fordonsprojekt tillsammans med Daimler, Volvo och Bosch?

- Egentligen är hela projektet Detlef Scholles idé. Men han är så blygsam , säger Gregory Singh.

- I alla fall började vi engagera oss i det här i början av 2000-talet. Vi vill leverera de inbyggda systemen. Kan vi få det till hela fordonsindustrin är det en enorm marknad.

Enea och Bosch har samarbetat kring Dyscas sedan 2003, men arbetet tog ordentlig fart sedan man fått pengar från EUs sjätte ramprogram och fler partner.

Dyscas-projektet går i mål i december

*I EU-projektet Dyscas, Dynamic Self-Configuring Automotive Systems, ingår tyska Daimler och Bosch, Volvo Technology, svenska mjukvaruföretagen Systemite och Movimento, som utvecklar diagnosverktyg, Enea, KTH och universiteten i brittiska Greenwich och tyska Pader-born.

*Projektet är på 30 månader, har en total budget på cirka 45 miljoner kronor och ska vara klart i december i år. Då finns mjukvaran och en demonstrationsplattform, en lastbil från Volvo.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt