Hållbar industri

Fem skäl att satsa på ökad automatisering

Thomas Persson Foto: Lasse Hejdenberg
Peter Carlsson
Toyota Material Handling i Mjölby producerar cirka 1200 truckar i veckan. En stor del av produktionen är automatisterad men i monteringsdelen av fabriken jobbar cirka 400 personer. Att sätta ihop en truck tar mellan en och fyra dagar. Foto: Lasse Hejdenberg
”Vi låter medarbetarna vara med och förbättra arbetet på fabriken”, säger Thomas Persson, utvecklingschef på Toyota Material Handling i Mjölby. Foto: Lasse Hejdenberg
På truckfabriken i Mjölby finns det ungefär tio målarrobotar. De applicerar pulverfärg på chassidelarna. Foto: Lasse Hejdenberg
BT:s truckar i Optio L-serien har vunnit industridesignpriset Gold If Award. Foto: Lasse Hejdenberg

En del företag tvekar inför att automatisera. Men truckproducenten Toyota Material Handling i Mjölby satsar på en hög grad av automation. Arbetsmetoderna präglas av Toyotas idé om ständiga förbättringar.

Publicerad

Från taket, i en stor plastbox, hänger plåt­bitar. Det är delar av ett kommande truckchassi. Delarna omges av två robotar, som i rasande fart sprutar färg. Luften yr av ett orange pulver.

– Robotarna applicerar pulverfärg på chassidelen. Pulvret skjuts ut och fixeras genom elektrostatisk laddning. Det som inte fastnar sugs upp och återanvänds, säger Peter Carlsson, fabriks­chef vid truckproduktionen på BT Products i Mjölby, en del av Toyota Material Handling Europe.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här