Fem skäl att satsa på ökad automatisering

2012-05-29 07:00  

En del företag tvekar inför att automatisera. Men truckproducenten Toyota Material Handling i Mjölby satsar på en hög grad av automation. Arbetsmetoderna präglas av Toyotas idé om ständiga förbättringar.

Från taket, i en stor plastbox, hänger plåt­bitar. Det är delar av ett kommande truckchassi. Delarna omges av två robotar, som i rasande fart sprutar färg. Luften yr av ett orange pulver.

– Robotarna applicerar pulverfärg på chassidelen. Pulvret skjuts ut och fixeras genom elektrostatisk laddning. Det som inte fastnar sugs upp och återanvänds, säger Peter Carlsson, fabriks­chef vid truckproduktionen på BT Products i Mjölby, en del av Toyota Material Handling Europe.

Vi befinner oss i måleriverkstaden, kallad Picasso. Verkstaden ingår i en enorm produktion. Totalt har företaget ett 76 000 kvadratmeter stort fabriksgolv, och överallt rullar det fram delar till kommande truckar. Varje vecka spottar fabriken i Mjölby ut cirka 1 200 truckar. Det handlar om ett 40-tal truckmodeller inom materialhanteringsområdet.

En stor del av produktionen är automatiserad. Totalt finns det cirka 50 svetsrobotar och tio målarrobotar här. Just måleridelen har de senaste åren blivit högautomatiserad.

Efter att robotarna sprutat pulverfärg på chassidelarna åker de vidare, fortfarande hängande i en conveyorbana, till en stor ugn för härdning vilket fäster färgen ytterligare. I den 200-gradiga ugnen befinner sig sedan chassi­delarna i upp till en timme. Tiden avgörs av tjockleken på materialet.

– I ugnen, som är 60 meter lång, finns det fyra parallella spår, härdtiden varierar och styrs av ett recept för varje vagn, säger Peter Carlsson.

När chassidelarna manuellt plockas ned från sina conveyorvagnar i måleriverkstaden har de fått den orangea färg som kännetecknar Toyota Material Handlings produkter.

Designen på dessa produkter är också prisbelönt. Nyligen vann företaget ett av de prestigefyllda If Awards, ett internationellt industridesignerpris. Företaget vann för en serie av låglyftande orderplocktruckar.

Finns det några nackdelar med att automatisera produktionen som ni gjort?

– Robotarna kan måla hela set av chassi­delar. Delarna hängs upp manuellt och ibland händer det att de hängs upp fel, i förhållande till varandra och till robotarna. I början gick därför robotars målningspistoler sönder, vilket kostade oss hundratusentals kronor. För att felsäkra har vi installerat ett visionsystem, som med en kamera kontrollerar att alla delar hänger rätt före robotmålning, säger Peter Carlsson och fortsätter:

– Det är inte fel med automatisering, så klart. Men systemet måste vara flexibelt. Det är lätt att automatisera och bara köra på med produkt A. Men inte produkt B, eller C. Då minskar flexibiliteten inför nya kunders krav eller nya produkter.

Men att backa från automatiseringen är inte aktuellt. Tvärtom satsar man mer och mer, inte bara på en automatisering av den egna produktionen utan också externt, på förarlösa robotar.

– Ännu så länge producerar vi låga volymer förarlösa truckar om året, av modellen AOP, vilket står för Automated Order Picking. Men intresset är stort, bland annat från kunder som Coop, säger Thomas Persson, utvecklingschef på Toyota Material Handling.

En av fördelarna är att man kan effektivisera den manuella orderplockningen.

– Det ger en produktivitetsökning på över 40 procent och dessutom färre godsskador, säger Thomas Persson.

BT köptes upp av Toyota år 2000. Köpet innebar att produktionen kom att präglas av produktionsmetoden Toyota Production System, TPS, där medarbetarna ständigt ska delta i att förbättra arbetsprocesserna.

– Tidigare hade vi truckbyggen i stationer där varje medarbetare byggde en truck, säger Thomas Persson.

Det låter som att det var ett mer varierat jobb?

– Det kanske är så att man känner en annan stolthet när man har monterat en hel truck. Men vi vet att förmågan till kvalitet och produktivitet är överlägset med TPS. Sedan låter vi medarbetarna vara med och driva förbättringsarbete. Vill man ha medarbetare som ska montera en hel truck krävs mer erfarenhet och utbildning. Kvalitetsmålen blir svårare att nå.

Detta blir bättre:

1 Effektivare tillverkning ger stärkt konkurrenskraft.

2 Den egna produktionskapaciteten ökar.

3 Hög teknisk nivå lockar ungdomar till industrin.

4 Robotar ger en god och jämn produktkvalitet.

5 Farliga eller monotona industrijobb försvinner.

Toyota Material Handling

Är en del av Toyota Industries Corporation.

Tillverkar bland annat motviktstruckar, lagertruckar och lagerutrustning i varumärkena Toyota och BT.

I Europa tillverkas truckarna på tre ställen, varav Mjölby är ett.

I fabriken i Mjölby arbetar cirka 1 500 personer och här produceras cirka 1 200 truckar i veckan.

Produktionsutvecklingen har det senaste decenniet legat på ungefär 5 procent per år, med undan­tag för kris­året 2008, då cirka 100 personer varslades från fabriken i Mjölby.

Arbetar med produktionsmetoden Toyota Production System, TPS.

Stefan Nordberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt