Hållbar industri

Effektivare bearbetning har gett Volvo ökad kapacitet

Vid den nya härdugnen kommer ämnen in från tillverkningen för att tas hand om robotar. Hela processen är automatiserad och ingen människa rör ämnena förrän de kommit ut ur ugnen och ska lastas av. Teknikchefen Mikael Peiponen övervakar processen. Foto: Jörgen Appelgren
I stället för enskilda operatörer vid egna maskiner jobbar operatörerna numera i lag vid bearbetningen av mellanaxlar. Här löser lagledaren Sami Ojala och operatören Belinda Andersson tillsammans ett problem. Foto: Jörgen Appelgren
Tf platschef Jan Berg och teknikchef Mikael Peiponen räknar med 25 procents produktivitets­ökning totalt i fabriken. Foto: Jörgen Appelgren
Synkroniseringsdetalj till växellåda. Foto: Jörgen Appelgren
Jens Sjöberg verifierar kvaliteten på en bearbetad växellådskomponent. Foto: Jörgen Appelgren

Det satsas tungt på Volvos fabrik för växellådor. Eller vad sägs om 700 miljoner kronor, höjd automationsgrad, en lean-resa och ett par hundra borrhål som ger värme och kyla?

Publicerad

Det samlas ett antal anställda vid den klassiska lean-tavlan. Problem vid tillverkningen av mellanaxlar ska upp bordet. Laget löser det. Numera. Men så var det inte tidigare, berättar de.

– Produktionen bestod av två celler och man jobbade klart i varje för sig och skapade buffertar, säger Henrik Danielsson, teknikprojektledare vid Volvo Group Trucks Operations i Köping.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här