Effektiv flygproduktion i högkostnadsländer

2014-03-25 13:29  
TFP-maskiner för effektiv utläggning av kolfibrer (de svarta spolarna) vid institutet för flygplanstillverkning, Stuttgarts universitet. Foto: Uni Stuttgart

Automatisk tillverkning av flygplansdelar med 3d-teknik ska göra produktionen lönsam även i högkostnadsländer.

Det är institutet för flygplanstillverkning vid universitetet i Stuttgart som tillsammans med bl a fordonsstolstillverkaren Recaro ska utveckla och förfina tillverkningstekniken av flygplansstolar samt fönsterramar i kolfiber med hjälp av metoden 3D TFP.

Man strävar då efter att kunna använda TFP-maskiner (Tailored Fibre Placement) så att de bygger upp komponenterna med kolfibrer i komplexa 3D-strukturer utan att behöva slösa med de dyra fibrerna.

Man fokuserar på att utveckla automatiska och resurssnåla metoder för att tillverka flygplanskomponenter så att den sammanlagda kostnaden för tillverkningsprocessen minskar. Därmed öppnas dörren för tillverkning av lättviktskomponenter även i högkostnadsländer.

Förutom effektivare produktion ska man inom programmet se hur strömledare och sensorer kan integreras i komponenterna. Därmed skapar man ett mervärde som gör flygplanskomponenter av fiberkompositer mer konkurrenskraftiga än delar av metall och motiverar ett högre pris.

Förutom stolstillverkaren Recaro deltar plasttillverkaren Sika och Siemens i projektet, som löper under tre år.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt