De är svensk industris föredöme

2017-01-31 16:00  
Efter förbättringsresan på Emballator Lagan Plast, som Ny Teknik skrev om 2012, har Christian Silvasti fortsatt förbättringsresa i alla koncernens plastföretag. Digitalisering har varit viktigt i det arbetet och på tisdagen tog han emot pris för att leda Sveriges smartaste industri.

De har prisats för sitt lean-arbete. Under tisdagseftermiddagen tar den hyllade chefen emot priset till Sveriges smartaste industri.

Det är Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, som är initiativtagare till tävlingen om Sveriges smartaste industri, som är ett sätt att lyfta fram förebilder – företag som tagit stora steg inom digitalisering.

Bland 44 nomineringar valdes vinnaren: Emballator Plastics & innovations där Christian Silvasti är vd.

– De har klarat en kundanpassning med digitalisering och just in time-leveranser och är ett föredöme, säger Johan Carlstedt, huvudprojektledare för Smart industri.

Juryn lyfter också fram ett starkt ledarskap som fått medarbetarna engagerade.

Och ledarskapet, det är Christian Silvasti.

Han började som vd för Emballator Lagan Plast i Ljungby för 12 år sedan för att verkställa nedläggningsbeslutet men tänkte annorlunda.

Företaget gjorde en lean-resa som blev så framgångsrik att de nådde goda ekonomiska resultat, vann priser och fick ta emot studiebesök från hela landet.

I dag har Christian Silvasti tagit ett kliv upp och är vd för moderbolaget Emballator Plastics & Innovations med bolag som Mellerud Plast, Växjö Plast, Tectubes, Wexio maskinautomation och Thy Plast. I dag pågår förbättringsresor i samtliga bolag.

– Lean är själva grunden, förklarar Christian Silvasti.

Och för att ta nästa steg måste man ha ordning på flödet.

– Det gäller att ha en effektiv process, sedan kan man ta nästa steg i förbättringsresan med smart digitalisering som vi har gjort. Hela vårt flöde är egentligen digitaliserat och då gör det verkligen skillnad, säger Christian Silvasti.

De har byggt in smarta funktioner i förpackningarna med intelligent dekor och smarta förslutningar och sensorer. Digitaliseringen har lett till att kundernas produkter kan visualiseras bättre. Med en kund som alltid är i fokus har man också skapat ett system där automatiska flöden skapas tillsammans med kunden.

På Lagan Plast, till exempel, har man gått från 20 dagar till 12 timmars ledtid. Kunden beställer på eftermiddagen får varorna klockan sju nästa morgon.

– Själva basen för förbättringsarbetet är att skapa värde för kunderna och då behöver man integrera kunderna i processen, säger Christian Silvasti.

Även uppkopplade maskiner har varit viktigt så att maskinleverantörer kan ge support på distans.

Genom ett ständigt förbättringsarbete har lean-föredömet blivit ett föredöme inom digitalisering.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt