Hållbar industri

Danskar gör allvar av bränslecellssnacket

SOFC-solid oxide fuel cell.
Svenske Tobias Holt, som arbetar med forskning och utveckling på Topsoe Fuel Cell på andra sidan sundet, testar en bränslecell under tillverkningen.
Så här ser bränslecells-stackarna ut när de är färdiga.
På Haldor Topsoe jobbar i dag 2000 anställda. Här monteras en bränslecellsstack med stor noggrannhet.
Topsoe Fuel cells har redan från början inriktat sig på SOFC, solid oxide fuel cells. De kan drivas med en rad olika bränslen förutom vätgas: metanol, DME, diesel, naturgas, gasol, biogas och etanol. Cellerna har hög verkningsgrad: 60 procent elektrisk och 90–95 procent total verkningsgrad. Foto: Pontus Tideman

En av världens största och mest avancerade bränslecellstillverkningar ligger fyra mil från Malmö. Man åker över bron, rundar Köpenhamn och tar sedan till vänster. Där utvecklar Topsoe Fuel Cells tillverkningsmetoder som ska sänka priset på bränsleceller med 90 procent.

Publicerad

Varje morgon går Haldor Topsoe, 96, till jobbet i danska Lyngby en bit utanför Köpenhamn. Han är ensam ägare till Haldor Topsoe AS, ett världsföretag inom kemiteknik som tjänar en halv miljard danska kronor om året. Hans vision och hans pengar håller uppe det danska bränslecells-undret.

Tvärs över gatan från Haldor Topsoes huvudkontor ligger dotterföretaget Topsoe Fuel Cells. Där har tillverkningen av högtemperaturbränsleceller just tagit ett avgörande steg.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här