”Coola begrepp döljer möjligheter”

2017-05-08 12:21  

KRÖNIKA. Vi kommer att se den traditionella beställningen som ett startskott för en mer interaktiv process mellan tillverkare och kund, skriver Tomas Berg i sin krönika.

Industri 4.0, iot, FIR, IoE, IIC, ed-tech, IioT, MOM, Ditwin och fin-tech.

Som leverantör av utrustning för automation är det lätt att fastna i en sorts intern industri‑ jargong för de redan frälsta. Det kan innebära att det egentliga budskapet döljs bakom ”coola” termer och begrepp. Men vad betyder förkortningarna i inledningen för den egentliga målgruppen för alla våra lösningar, det vill säga det tillverkande företaget? I synnerhet för de tillverkningsföretag som inte är ett av Sveriges storbolag vars produktionssystem redan är automatiserade.

Grunden för begreppen Industri 4.0, iot och IoE är en form av teknisk bas där det genomgående temat är någon form av uppkoppling. Sedan kan produkter och system kopplas upp på olika sätt, och syftet med uppkopplingen eller digitaliseringen kan variera stort.

För Volvo, Scania, SKF med flera är uppkopplade system redan vardagsmat, men på vilket sätt kan dessa nya lösningar innebära en förändring för små och medelstora företag? När du beställer en ny bil i dag kan du följa processen från det att ordern är lagd till att den är levererad. Samma typ av informationsflöde lär snart vara tillgängligt för många av dagens små och medelstora företag, för deras dialog med kunden.

Grunden är att information om varje steg i produktionskedjan kan knytas ihop på ett logiskt sätt. På sikt kommer det att förändra vår syn på produktionskedjan och innebära att beställaren kan komma närmare det tillverkande företaget. Sannolikt kommer många företags affärsmodeller att förändras markant i framtiden. Det är dock viktigt att ha klart för sig att först och främst handlar det inte bara om teknik. Tekniken är grunden men nyttjandet är beroende av oss användare. De tekniska förkortningarna beskriver inte konsekvensen av digitaliseringen utan hur detta genomförs rent tekniskt.

För de små och medelstora företagen lär det inom en ganska snar framtid vara möjligt att erbjuda sina intressenter (kunder och leverantörer) att:

■ Tidigt koppla samman tillverkare och kund kring en produkts utformning, via tillverkarens cad-system direkt till kundens mobiltelefon, läsplatta eller dator.

■ Skapa en effektivare tillverkningsprocess, då tillverkarens behov av råvaror kommuniceras i realtid till leverantörer så att en ännu flexiblare råvaruförsörjning skapas.

■ Möjlighet att påverka, ändra eller justera en beställning i realtid långt in i produktionsprocessen.

■ Möjlighet att kommunicera erfarenheter och förbättringsförslag när produkten används, snabbare återkoppling från användare till producent.

■ Nyare och effektivare lösningar för att ge service och driftinformation. Data sänds direkt till producenten från användaren.

Den tekniska basen som sammanfattas i alla förkortningar kommer att knyta samman kunder, tillverkande företag och leverantörer i hela värdekedjan. Vi kommer att se den traditionella beställningen som ett startskott för en mer interaktiv process mellan tillverkare och kund där det, trots en högre grad av individualisering, faktiskt blir mer kostnadseffektivt att producera.

Tomas Berg är vd på Schunk Intec samt ledamot i AutomaThink

Mer om: Tillverkning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt