Beställningsjobb ska rädda Scania

2008-12-02 23:00  

Gårdsplanerna hos världens biltillverkare börjar se ut som jättelika parkeringsplaster - med bilar som inte går att sälja. Fullt så illa är det inte på Scania. Där bygger man bara mot beställning.

Växellådan med numret GS 45247 har nyligen målats och hänger tillsammans med några andra lådor i slutändan av växellådsmonteringen i Södertälje.

Lådorna hänger i krokar för att torka, placerade i en viss ordning eller sekvens. Lådan GS 45247 ska om ett dygn lastas på en trailer och kommer om tre dagar att packas upp på Scanias lastbilsfabrik i franska Angers, där man ska bygga en bil av moduler märkta med "pop-id-numret"GS 45247.


- Det här sättet att bygga bilar är vår verkliga konkurrensfördel, hävdar Frank Pelander, logistikchef på växellådsfabriken i Södertälje.

De byggmetoderna är också förklaringen till att det inte står lika många osålda lastbilar som hos konkurrenterna på gårdsplanen i Södertälje - eller vid systerfabrikerna i Angers, nederländska Zolle, i Brasilien, Thailand eller Malaysia. Krisen drabbar ändå. En del kunder får inte lån och kan inte lösa ut sina bilar.

Scania bygger inte en lastbil, inte en hytt, ram, växellåda eller mindre komponent utan att en kund beställt det. Komponenter och delar från de 600 underleverantörerna tillverkas fortfarande på traditionellt sätt.

- Man kan säga att lastbilsköparen får en "slot" av oss, ett utrymme eller en länk i en produktionskedja, säger Frank Pelander.

När den potentiella kunden väl bestämt sig för en speciell lastbil, specialgjord för att exempelvis köra timmer, bensin eller sopor, tycker återförsäljaren på några tangenter så att nätverket går i gång.

Systemet letar baklänges, tar först reda på vilken slutmonteringsfabrik som har ett ledigt produktionsutrymme, tröskar sig genom produktionsplaneringen i de Scaniaverkstäder som tillverkar moduler, liksom de interna enheter och underleverantörer som producerar mindre komponenter och delar. Ledtider, transporter och mycket annat tas med i beräkningen.

Inom fem minuter får köparen veta när bilen preliminärt kan levereras. Exaktare uppgifter får han eller hon ett dygn senare.

- Nackdelen ur köparens synvinkel är naturligtvis att han inte får sin bil lika snabbt som från ett färdigt sortiment. Men från oss får han ett skräddarsytt fordon, säger Frank Pelander.


När modulen GS 45247 och de andra lådorna körs iväg till lastbilsmonteringen i Angers packas de upp i samma sekvensordning som de har på trailern. När de lyfts upp på den franska monteringslinan hakar de in i sina exakta platser och i rätt tid.

Hela processen i det producerande nätverket är förbrukningsstyrt, som man säger på Scania. Inget tillverkas utifrån en prognos, utan det är förbrukningstakten som avgör vad och hur mycket som ska produceras.

Först när det börjar bli tomt på exempelvis axelpaketen på huvudlinan sätter man igång tillverkningen på förmonteringslinan där dessa görs.

Och om växellådan som just nu produceras inte ska utrustas med tilläggsbromsar, ja, då lägger man tillfälligt ner tillverkningen av den komponenten på förmonteringslinan där växellådan sätts ihop. Underleverantörerna och bearbetningsenheterna behöver inte heller sätta i gång sitt maskineri.

För att verkligen göra det omöjligt att producera mer än vad som förbrukas får operatörerna bara uppgifter om de växellådor och moduler som står närmast på tur.

Den viktigaste orsaken till att Scania för ett par år sedan flyttade låd- och axeltillverkningen från Sibbhult respektive Falun var just förbrukningsprincipen.

Det är ju så mycket lättare att hålla takten, och leverera på sekvens, när man med blotta ögat kan se att grejerna börjar ta slut hos förbrukaren framför en.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt