Ägarbyten öppnar för svenska leverantörer

2010-04-20 23:00  
Spykers vd Victor R Muller på plats i Saabs fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Volvo och Saab ger svenska underleverantörer nytt hopp. Bägge företagen kan avveckla sitt ensidiga beroende av Fords respektive GMs leverantörsbas. Dessutom ökar nu produktionen på Torslanda och i Trollhättan.

Geelys och Spykers köp ger svenska underleverantörer chansen att ta en större del av leverantörskakan när både Saab och Volvo nu måste bygga upp en ny bas av leverantörer.

- Vi arbetar nu med Saab för att hitta intressanta leverantörer i Sverige, säger Svenåke Berglie, vd för branschförbundet FKG.

Samma sak kommer man att göra när Geely tar över ägandet av Volvo Cars från Ford.

Men alla Saabs och Volvos nuvarande bilmodeller bygger på komponenter ur GMs respektive Fords leverantörsbas. Det tar många år att bygga upp en ny bas.

- Vi valde leverantörer till nya 9-5 för flera år sedan, säger Kjell-Åke Eriksson, inköpschef på Saab. Men det kan bli aktuellt att byta en del av leverantörerna längre fram.

När det gäller kommande modeller vill han ha fler svenska leverantörer att välja bland. Han anser att företag som tidigare var för små, när GM upphandlade stora volymer, nu har större möjligheter. Fördelen med leverantörer i närområdet är att kommunikationen blir enklare och logistiken billigare.

Den långsiktiga trenden är ändå att produktion flyttas till låglöneländer som Kina. Men landets ekonomiska expansion kan också gynna svenska företag.

- Geely öppnar möjligheten för svenska leverantörer att etablera sig i Kina, anser Svenåke Berglie.

I höst kommer FKG därför att försöka knyta samman svenska leverantörer med kinesisk bilindustri.

Men mest omedelbar betydelse för underleverantörsbranschen har återstarten av Saab samt produktionsökningar vid Volvo, Volvo Lastvagnar och Scania.

- Det har börjat rulla på rätt rejält, säger Kjell-Gunnar Granaas, vd för Premier.

Företaget arbetar med service och skötsel av Saabfabriken i Trollhättan. Tidigare varsel för 100 personer har nu tagits tillbaka för 80 personer.

Men det är osäkert om svenska underleverantörer kommer att sysselsätta lika många som för två år sedan. Svenåke Berglie berättar att FKG tror att nästan alla varsel på sammanlagt 24 000 personer har verkställts. Det innebär att vart tredje jobb i branschen har försvunnit.

Gamla 9-3 ökar ABBs chanser i Kina

Även kinesiska BAICs affär med Saab, där man ska tillverka en kinesisk version av gamla 9-3, kan ge jobb åt svenska företag.

Nu lär det knappast bli någon större export av komponenter till Kina. Det handlar främst om att sälja tjänster eller bygga upp tillverkning i Kina av produkter som utvecklats av svenska leverantörer.

Ett svenskt företag som kan gynnas av att Saab avvecklar beroendet av GM är ABB Robotics. Tidigare hade Saab - via GM - ett ramavtal med japanska Fanuc.

- Nu bearbetar vi förstås Saab, säger Mikael Svensson, försäljningschef vid Robotics. Sedan tidigare har vi ramavtal med Volvo.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt