Kina visar nästa generations maglev-tåg – med flytande kväve En prototyp för framtidens magnettåg har visats upp i kinesiska Chengdu. Tåget ska på sikt kunna färdas i 800 kilometer i timmen, rapporterar South China Morning Post. Publicerad 2021-01-19
”Vi vill visa att alla kan nå fossilfria transporter 2030” REPLIK. Vår trappstegsmodell visar hur vi relativt enkelt kan nå målet med fossilfria transporter 2030. I takt med att reduktionsplikten skärps skruvas vår modell upp så att den alltid ligger före, svarar Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige. Publicerad 2020-12-18
”Så här låga ambitioner hämmar omställningen” REPLIK. Den trappstegsmodell för att fasa ut fossila bränslen för godstransporter som Fossilfritt Sverige och en rad aktörer presenterar lägger sig under den beslutade reduktionsplikten. Är det ett räknefel? skriver 2030-sekretariatet och Biodriv Öst. Publicerad 2020-12-14
”De flesta investeringarna går till järnvägen” REPLIK. I kritiken mot Trafikverkets förslag för infrastruktursatsningar låter det som att investeringar mest går till att bygga vägar – men 80 procent går till järnvägen, skriver Trafikverkets representanter. Publicerad 2020-11-24
”Elvägar är ett slag i luften som blockerar nya järnvägar” DEBATT. Elmotorvägar är ännu bara ett forskningsprojekt. Satsning på elvägsprojekt stjäl pengar från järnvägsinvesteringar och minskar sannolikheten att vår järnväg byggs ut, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet. Publicerad 2020-11-11
Milstolpen: Här är första bemannande hyperloop-färden För första gången har två människor färdats i en hyperloop-kapsel i ett nästan lufttomt rör. Som månlandningen för oss, kommenterar bolaget Virgin Hyperloop. Publicerad 2020-11-09
”Visioner duger inte som underlag för framtidens transporter” DEBATT. Sverige behöver fler tåg. Självkörande bilar löser varken energiproblemen eller trängseln i trafiken, och högst osäkra framtidslösningar som Hyperloop kan vi inte vänta på, skriver Evert Andersson, Mats Berg och Bo-Lennart Nelldal, KTH. Publicerad 2019-09-18
Ny rapport: Elektrifiering räcker inte – trafiken måste minska Det räcker inte med elbilar och förnybara drivmedel om Sveriges transportutsläpp ska klara klimatmålen. Trafiken måste minska, konstaterar IVA i en ny rapport. Publicerad 2019-06-12
Gotland och Skåne får anlägga nya test-elvägarna Trafikverket har gett grönt ljus för teststräckor utanför Visby och i Lund. Gotland blir först i världen med en elväg för lastbilar som använder induktionsladdning. Publicerad 2019-04-12
Svensk mångmiljonsatsning ska ge fossilfria godstransporter 390 miljoner kronor ska göra Sverige till ett föregångsland inom fossilfria godstransporter. En innovations- och forskningsplattform startas nu upp. Publicerad 2018-08-28
Så ska svenska transporter bli fossilfria till 2045 Kilometerlånga tåg, färre nya vägar och bättre kollektivtrafik. Det och mycket mer föreslår svenska myndigheter för att transportsektorn ska bli fossilfri. Publicerad 2017-05-03
Se fartyget som slukar båtar Ett smart sätt att frakta mindre båtar är att bygga en flytdocka som ett fartyg. Publicerad 2016-04-25
Tunnlar med självkörande fordon löser transportproblem I Schweiz planeras ett tunnelsystem for godstransporter med automatiska självkörande vagnar. Publicerad 2016-02-03
”Inför miljöbilspremie för lastbilar och bussar” DEBATT. Det är fel att ställa åkarna i skottgluggen när man diskuterar bristande miljöambitioner i transportbranschen. När kunderna inte är beredda betala extra krävs politiska beslut som driver på utvecklingen. Det skriver Linda Styhre och Anders Roth, IVL Svenska Miljöinstitutet samt Morgan Stahlgård och Annika Persson, Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland. Publicerad 2015-04-21
Underjordisk rörpost i megaskala Ett brittiskt företag vill transportera gods i rörsystem nedgrävda under städer. Publicerad 2015-04-16