Nato-fartyg installerar svenskt energisystem Echandias energisystem ska göra örlogsfartyg inom Nato grönare och snålare. Ordern är värd 50 miljoner kronor för det svenska företaget. Publicerad 2022-06-09
Nya sjökort visar grund som inte finns – ”Släng inte de gamla korten” Uppdaterade sjökort visar stenar som tidigare inte markerats ut men också grund som inte finns i verkligheten. Flera populära naturhamnar uppges också plötsligt för grunda för fritidsbåtar att gå in i. Publicerad 2022-02-14
Startupen vill se återkomst för sjömacken – med plats för förnybara bränslen Fossil Free Marines flytande tankstationer är konstruerade som krigsfartyg, men kan exporteras i ett platt paket. Nu inleds tillverkningen i Hunnebostrand – och i år öppnar de första mackarna i Stockholm. Publicerad 2022-01-17
Gotland siktar på vätgasfärja: ”Den fossila ekonomin är slut” Varför ska den nya Gotlandsfärjan drivas av vätgas? Hur ska vätgasen lagras och produceras? Och hur stora gasturbiner kommer att krävas? Publicerad 2021-12-23
Ny sjöväg för malmtransporter kräver rekordmuddring – 22 miljoner kubikmeter Regeringen har gett klartecken till att muddra farleden som en del av miljardprojektet Malmporten i Luleå. ”Sveriges största muddringsprojekt i modern tid”, säger Joel Smith på Sjöfartsverket till TT. Publicerad 2021-12-20
Lotsbåten först med metanoldrift – testas i tuffa förhållanden Sjöfartsverket ska ställa om till en fossilfri fartygsflotta, och Pilot 120 är den första lotsbåten i världen som uteslutande drivs av metanol. Publicerad 2021-12-16
Svenska katamaranen ska köra dig till jobbet i 30 knop Färjan tar 150 pendlare i höga hastigheter – med en låg förbrukning. Beluga24 ska byggas i Stockholm, och erbjuds med batterier eller bränsleceller. Publicerad 2021-08-12
Storsatsning på sjötrafik i Mälaren Den 1 augusti inleds arbetet med att muddra farlederna in till Västerås och Köping. Syftet är att öka lastkapaciteten och sjösäkerheten längs farlederna. Publicerad 2021-07-15
Nytt fynd: Stenig botten runt Estonia Statens haverikommission bekräftar att botten runt Estonias vrak inte enbart består av lös sand. Samtidigt har undersökningen upptäckt att bogrampen lossnat från ena gångjärnet och lämnat en fri infart till bildäck. Publicerad 2021-07-15
Två nya sprickor i Estonias skrov upptäckta Två tidigare okända sprickor har hittats på Estonias skrov, bekräftar René Arikas, chef för den estniska haverikommissionen för TT. Sprickorna är 10–15 meter långa. Det är oklart om de har uppstått i samband med eller efter förlisningen. Publicerad 2021-07-12
25 000 stillbilder ska ge svaret på Estoniagåtan Efter många år på botten är det snart dags för undervattensundersökningar av M/S Estonia. Statens haverikommission, SHK, vill kartlägga hela vraket genom fotogrammetri – men först nästa år. I sommar ska förberedande undersökningar ske med forskningsfartyg. Publicerad 2021-06-18
Här är tekniken som ska ge svar på Estonia-gåtan Mycket är osäkert om Estoniavraket. Men den ansvariga myndigheten och oberoende experter verkar överens om en sak: vilken teknik som ska användas för att kartlägga vraket, när det nu snart är dags för dykningar. Publicerad 2021-04-29
Efter Suezhaveriet – förseningar pågår i månader Proppen i Suezkanalen är borta, men inte de långtgående konsekvenserna. Enligt Göteborgs hamn kommer vi att ha månader av trassel och förseningar framför oss efter haveriet i kanalen. Publicerad 2021-04-15
Svensk marinveteran satsar på seglande fraktfartyg Brittiska Windship technologies satsar på fraktfartyg med flera mindre motorer i stället för en bjässe, vingsegel, solceller och infångning av koldioxid. Med ombord finns svensken Lars Carlsson. Publicerad 2021-02-24
Aker Arctic designar svenska isbrytare – har gjort fartyg som kan bryta i sidled Firman som ska designa Sveriges nya isbrytare har valts ut. Den har bland annat gjort sig känd för ett fartyg som kan gå i sidled genom isen. Publicerad 2020-11-04