”KTHs järnvägsgrupp – blinda för ny tågteknik” REPLIK. Om man betraktar den gamla tågtekniken som given, då blir man blind för nya och bättre alternativ, enligt Rune Wigblad Strömstad akademi. Publicerad 2019-09-23
Kina storsatsar på Maglev-teknikens svävande tåg Maglev-teknik i allt från spårvagnar till tunnelbanor och pendeltåg. I Kina satsas det stort på svävande tåg, och tack vare ett licensavtal får man nu tillgång till tysk kunskap. Publicerad 2018-03-26
Jättelån ska minska byggtiden för maglevbana Japans regering är beredd att ge stora förmånliga lån till bygget av världens längsta maglevförbindelse mellan Tokyo och Osaka så att trafiken kan starta åtta år tidigare än projekterat. Publicerad 2016-08-19
Så ska Hyperloop hållas svävande Med permanentmagneter kan Hyperloop hållas svävande på ett billigt och driftsäkert sätt. Publicerad 2016-05-10
Tunnel för maglevtåg börjar byggas Arbetet med att borra sig igenom det japanska alpmassivet för att bygga maglevbanan mellan Tokyo och Nagoya inleds nästa vecka. Publicerad 2015-12-10
USA satsar på maglevtåg En 64 km lång bana för magnetsvävande tåg planeras i USA Publicerad 2015-11-10
Maglev-teknik driver elcykeln Velo Cité är namnet på en lätt elcykel byggd i kolfiberkomposit som lånar drivtekniken från magnetsvävtåget Transrapid. Publicerad 2015-06-04
Snabbtåget nådde drömgränsen Det japanska magnetsvävtåget har på en vecka satt två nya hastighetsrekord. Publicerad 2015-04-21
Svävtåg sätter nytt fartrekord Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. Publicerad 2015-04-16
Japanska maglevbanan börjar byggas Järnvägsbolaget JR Tokai inledde på onsdagen bygget av magnettågbanan mellan Tokyo och Nagoya. Trafiken ska starta 2027. Publicerad 2014-12-18
Grönt ljus för ny maglevbana Japanska regeringen gav på fredagen klartecken till bygget av magnettågsförbindelsen mellan Tokyo och Nagoya. Publicerad 2014-10-17
Ansöker om att bygga maglev Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana. Publicerad 2014-08-27
Super-maglev siktar på 3000 km/h Kinesiska svävtågsutvecklare siktar mot en magnetsvävare som i vacuumrör kör 3000 km/h. Publicerad 2014-05-15
Japansk svävtågsnota uppe i 800 miljarder Japanska järnvägsbolaget JR Tokai tar på sig kostnaden för att bygga alla stationer utmed sträckan Tokyo - Osaka, och slutnotan närmar sig nu 800 miljarder kronor. Publicerad 2011-11-22