Så stärker du utmattade medarbetare Coronapandemins andra våg ställer stora krav på ett aktivt ledarskap. Här är några steg som rustar trötta medarbetare inför nästa år. Publicerad 2020-12-21
Tipsen för ett bra ledarskap under coronakrisen När många anställda arbetar hemifrån måste chefer kunna navigera bland helt nya utmaningar. Här är några sätt att främja ett empatiskt ledarskap i en tid med stor omställning. Publicerad 2020-03-30
Så får du idéerna att blomstra på jobbet Forskaren Izabelle Bäckström har under fem år följt ett globalt it-bolag som satsat på medarbetardriven innovation. Hennes avhandling visar att modellen kan få idéer att blomstra, men för att medarbetare ska bli engagerade gäller det att cheferna är aktiva, uppmuntrar till kreativt arbete och ger feedback. Publicerad 2020-02-23
Forskare om självledarskap: ”Inre motivation löser inte allt” Nyckeln till framgångsrikt självledarskap är att ha tillgång till den information man behöver, när man behöver den. Och ha mycket tydlig styrning och organisering av arbetet. Det framkommer i en ny avhandling från KTH. Publicerad 2019-11-28
”Analysera data lika viktigt som att styra pengarna” DEBATT. Att samla in, bearbeta, tolka och agera på data blir lika viktigt som att ansvara för pengaflöden och andra ekonomiska tillgångar. Högre chefer och ledare måste snabbt utbildas i att analysera data, skriver Ola Ringström SAS Institute. Publicerad 2019-09-06
Företaget tog bort sin vd − och låter de anställda bestämma Teknikföretaget Qamcom har tagit bort sin vd och satsar på en organisationsmodell som bygger på självstyre. Decentraliseringen ska ge bättre förutsättningar att se företagets behov, möta förändringar och öka medarbetarnas motivation. Publicerad 2019-06-02
Expertens 4 sätt att minska skvallret på jobbet Du skvallrar förmodligen mycket mer än du tror. Ledarskapskonsulten Deborah Grayson Riegel har fyra tips för en skvallerfri arbetsplats. Publicerad 2019-01-29
Kvinnor startar vart tredje företag Kvinnor är underrepresenterade som företagare i en majoritet av näringslivets branscher. Och bara var tredje nytt företag startas av kvinnor, rapporterar Sveriges Radio, med hänvisning till nyhetsbyrån Siren. Publicerad 2019-01-07
Kepsen kollar din sinnesstämning på jobbet En keps som mäter din hjärnaktivitet på jobbet och larmar chefen när sensorerna visar att du är nervös, arg eller nedstämd. Det är verklighet för de anställda på ett kinesiskt elektronikföretag. Svenska företag har ingen liknande lösning, men övervakning på jobbet ökar snabbt. Publicerad 2018-11-26
Hanna Fager är med och förändrar Volvo Cars Volvo Cars går från traditionell biltillverkare till att bli ett bredare företag för mer komplexa fordonstjänster. Då har hr-chefen Hanna Fager en nyckelroll. Publicerad 2018-11-11
Därför ska arbetsgivaren vara glad att du söker andra jobb De flesta upplever att det är lite trixigt att söka ett nytt jobb samtidigt som de har ett annat. Men nu ses en ny trend hos amerikanska teknikbolag som säger att de inte har något emot att deras anställda söker andra jobb – de kan till och med tänka sig att hjälpa till. Publicerad 2018-11-07
Sex tips: Så fattar du bättre beslut Fatta inga viktiga beslut när du är trött eller hungrig. Var noga med att det är korrekt information du grundar beslutet på. Gör aktiva val. Mona Riabacke, doktor i risk- och beslutsanalys, tipsar om hur du kan fatta bättre beslut både på jobbet och privatlivet. Publicerad 2018-11-05
Han vill bekämpa funktionell dumhet på jobbet Trots att vi anser oss vara välutbildade och eftertänksamma är vi snäva i våra tankar. Mats Alvesson sätter strålkastarljuset på den funktionella dumheten och efterfrågar mer kritiskt tänkande i organisationer. Publicerad 2018-05-18
Stillheten i yoga gör chefen bättre Första gången managementkonsulten Lovisa Mellgren testade yoga tyckte hon att det var förfärligt. 20 år senare är yoga och meditation alltid ett inslag i hennes ledarutvecklingsprogram. ”När vi får stillhet i huvud och kropp händer det saker i hjärnan”, säger hon. Publicerad 2018-03-23
Hyllade chefen: Så ska du lyfta dina anställda David C. Novak är en USA:s mest hyllade bossar. I en intervju med Forbes avslöjar han att det finns en specifik typ som alla bör undvika att ha på företaget. Varningen är dock inte lika cynisk som den låter. Publicerad 2017-11-20