Laddstolpar för båtar i fokus på Östersjömöte Laddstolpar för eldrivna båtar var ett av samtalsämnena för Östersjöländernas utrikesministrar vid tisdagens möte som hölls på distans. Publicerad 2020-05-20
Laddstolpen hoppar upp ur trottoaren Under sex månader har brittiska elbilister utvärderat laddstolpar som ligger dolda under asfalten. Efter avslutat test ger boende tummen upp. Publicerad 2020-05-05
Så stort är Kinas övertag mot USA kring laddpunkter USA kan i dag erbjuda sina elbilister över 60 000 offentliga laddpunkter – men bara Peking har nästan lika många. Och totalt sitter Kina på drygt 466 000 laddare. Publicerad 2019-10-22
Nu blir det lättare att sätta upp laddstolpar Den 23 september blev det enklare för bostadsrättsföreningar att söka bidrag för att sätta upp laddstolpar för elfordon. Det handlar om en utveckling av Klimatklivet, det investeringsstöd för klimatåtgärder som regeringen sjösatte 2015. Publicerad 2019-09-17
Stockholm behöver 14 300 fler laddstolpar Det saknas 14 300 laddstolpar för att Stockholm ska nå sitt transportmål år 2030. En stor utbyggnad krävs. Publicerad 2018-01-29
De vill sätta ladduttag – i samtliga lyktstolpar Ett ladduttag i varje lyktstolpe. Det är Londonstadsdelens medicin för att övertyga sina invånare att ’go electric’. ”Att erbjuda lättillgänglig laddning är nyckeln, vi måste göra det enkelt för folk att välja elbilar”, säger lokalpolitikern Jonathan Cook. Publicerad 2017-11-20
”Elbilsköparna behöver laddstationer nu” DEBATT. Bygg 1 000 laddstationer om året för elbilar. Tillgången till laddning är helt avgörande för att man ska våga köpa en elbil, skriver Olle Johansson på Power Circle och Johan Konnberg på Roadmap Sweden. Publicerad 2014-02-14
”Nya EU-regler riskerar bromsa laddningen” DEBATT. EUs förslag skulle tvinga den som installerar laddstolpar till onödiga och dyra investeringar. Förslaget hör hemma i papperskorgen. Näringsdepartementet är emot reglerna men det är Catharina Elmsäter-Svärd som måste stå på sig mot sina ministerkollegor i EU, skriver Kjell Jansson och Henrik Wingfors på Svensk Energi. Publicerad 2013-11-04
”Elbilen behöver inte kunna allt” SLUTREPLIK. Att låsa sig vid tanken att en och samma bil ska fylla hela ens transportbehov är varken kostnadseffektivt eller bra för vår miljö, svarar Camilla Stålstad. Publicerad 2013-10-02
”Vi satsar för fullt på snabbladdning” REPLIK. Det finns ingen motsägelse i att bygga ut snabbladdning längs med motorvägarna och samtidigt täcka in stadsregionerna. Vi ska sätta upp 50 snabbladdare i Sverige, Finland och Norge. Hittills har vi installerat två i Sverige men fler öppnar inom ett par månader, replikerar Fortums Markus Hökfelt. Publicerad 2013-09-21
”Sluta låtsas att elbilar inte kan” REPLIK. Första generationen elbilar är inte normen för framtidens elbilar. Dålig räckvidd är ingen naturlag utan resultat av begränsningar i bilarnas design, skriver Tibor Blomhäll på Teslaklubben. Publicerad 2013-09-21
”Branschen är stoppkloss för elbilen” REPLIK. Brist på snabbladdare bromsar elbilen och att elbilsproducenterna inte vill göra elbilar som kan laddas under långkörning via solceller, biogas eller etanol, enligt Johan Ehrenberg. Publicerad 2013-09-17
”Då törs vi skaffa elbil” REPLIK. Fler laddstolpar gör att folk slappnar av och vågar satsa på den nya tekniken. Men långa resor görs bättre med tåg, svarar Flemming Åkesson på Länsstyrelsen i Västra Götaland och Olle Johansson, Power Circle. Publicerad 2013-09-10
”Skippa dyr laddning längs motorvägen” DEBATT. Sluta tro att elbilen kan ersätta vanliga bilar och fokusera på de användningsområden där elbilar redan idag är överlägsna, till exempel som budbil, servicebil, taxibil eller pendlingsbil i tätbebyggda områden, skriver Camilla Stålstad, Viktoria Swedish ICT. Publicerad 2013-09-09
Johans lilla sladdelände Johan Ehrenberg, miljöaktivist, solcellsentusiast och elbilsvän, är besviken på Vattenfalls och Fortums snabbladdningssatsningar. ”För lite och för dåligt”, säger Johan Ehrenberg. Publicerad 2012-11-30