Autoliv har gjort första testet av krockkudden för elsparkcyklar Bakom styret på en elsparkcykel lever man farligt, men nu har svenska Autoliv testat sin krockkudde avsedd för att skydda förarna. Publicerad 2020-02-12
Toyota återkallar miljoner bilar Japanska biltillverkaren Toyota återkallar 3,4 miljoner fordon världen över till följd av ett tekniskt problem som kan göra att krockkuddar inte löses ut vid krock. Publicerad 2020-01-22
Hyundai utvecklar världens första multi-kollisions krockkudde Hyundai säger att de som första tillverkare i världen håller på att utveckla ett nytt multikollisionssystem. Deras krockkudde ska även skydda dig vid sekundärkollisionen – exempelvis när bilen skickas vidare in i ett träd. Publicerad 2019-01-24
Externa krockkudden ska skydda dig i autonoma bilar Nu utvecklar ett tyskt företag en utvändig krockkudde avsedd för autonoma bilar. Den ska aktiveras innan kollisionen inträffar, och sägs minska belastningen med upp till 40 procent. Publicerad 2018-11-28
Krockkuddar riskerar lösas ut – Aston Martin återkallar lyxbilar Flaggskeppsmodellen DB11 från Aston Martin kostar uppåt två miljoner kronor. Men inte heller den klassiska biltillverkaren är immun för problem – för nu återkallas alla 3 873 DB11-bilar som producerats sedan 2015. Publicerad 2018-01-24
Hyundais krockkudde hindrar dig från att slungas genom takluckan Bilarnas solluckor blir allt större, och därmed ökar risken för att passagerare slungas ut vid en olycka. Nu ska Hyundai Mobis påbörja tillverkningen av en unik krockkudde som löser problemet. Publicerad 2017-10-31
Svenska Autoliv kan gynnas av Takata-kris Japanska Takata ryktas vara på väg mot konkurs. Det kan gynna svenska Autoliv. Publicerad 2017-06-22
Uppgifter: Takata ansöker om konkurs Det är bilvärldens största produktåterkallning, som rör över 100 miljoner felaktiga krockkuddar. Och konsekvenserna för Takata är stora. Nu rapporterar Reuters att företaget kommer att ansöka om konkurs i veckan. Publicerad 2017-06-19
Trots risken – miljoner krockkuddar inte bytta Tio personer har omkommit med tillverkaren Takatas felaktiga krockkuddar. Men trots detta är över 65 procent av de 46,2 miljoner installerade enheterna i USA inte åtgärdade. I Sverige vet man från myndighetshåll inte hur många som åtgärdats. Publicerad 2017-06-09
Takata lockar köpare trots airbagskandal Airbagtillverkaren Takata är ett intressant uppköpsobjekt trots att företaget är föremål för bilhistoriens största återkallande – 100 miljoner krockkuddar. Publicerad 2016-06-03
Växande problem med Takatas krockkuddar Toyota återkallar ytterligare omkring 1,6 miljoner bilar i USA eftersom de är utrustade med krockkuddar vid framsätets passagerarsida som kan vara farliga. Totalt har därmed Toyota återkallat 4,7 miljoner bilar i USA med krockkuddar tillverkade av japanska Takata. Publicerad 2016-05-24
Krockkuddar dödade två i Malaysia Två personer har dött i Malaysia av krockkuddar som exploderat. Publicerad 2016-05-06
Därför är Takatas krockkuddar farliga Experter från tio biltillverkare som använder Takatas krockkuddar har nu hittat tre faktorer som förvandlar de livräddande kuddarna till dödsfällor. Publicerad 2016-02-24
Japansk satsning på air-bag för helikoptrar Ett japanskt air-bagföretag utvecklar tillsammans med brittiska BAE Systems krockkuddar som ska används i amerikanska militärhelikoptrar. Publicerad 2016-02-17
Honda nobbar Takata efter airbagbluff Honda säger upp samarbetet med airbagtillverkaren Takata sedan det avslöjats att det företaget bluffat med data om varför krockkuddarna exploderat. Publicerad 2015-11-05