Forskare stresstestar kompositplan Hur beter sig kolfiberkompositer som används i flygplan vid olika påfrestningar i luften. Mätningar med fiberoptiska instrument ger svaret. Publicerad 2016-03-02
Bakar drömplan i största autoklaven Kawasaki har tillverkat världens största autoklav för att baka hela sektioner av flygplanet 787 Dreamliner. Publicerad 2014-09-15
Effektiv flygproduktion i högkostnadsländer Automatisk tillverkning av flygplansdelar med 3d-teknik ska göra produktionen lönsam även i högkostnadsländer. Publicerad 2014-03-25
Flygförbud slår mot leverantörer Flygförbudet för Boeing 787 Dreamliner slår hårt mot såväl flygbolag som underleverantörer. Teknikerna på Boeing är kritiska. Publicerad 2013-01-21
Boeing får hundrade vingboxen till Dreamliner Den hundrade vingboxen till passagerarplanet 787 Dreamliner har tillverkats hos Mitsubishi i Japan och är på väg till Boeing i Seattle. Publicerad 2012-12-19
Fiberjätte hjälper GM ersätta stål General Motors har slutit avtal med japanska Teijin om att ta fram teknik för massproduktion av kolfiberkomponenter i bilar. Publicerad 2011-12-12
Boeing vill återvinna flygkompositer Kolfiberkompositer som används i flygplan ska återanvändas när planen skrotas är målet för ett forskningsprojekt som finansieras av Boeing. Publicerad 2011-10-26
Airbus skriver långtidskontrakt med fiberjätte Airbus ska köpa kolfibermaterial till sina kommande modeller från japanska Toray, världens största kolfiberleverantör. Publicerad 2010-05-11