Detta är Koenigsegg Regera i obehandlad kolfiber Nu har svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg för första gången utvecklat en bil helt i ”obehandlad” kolfiber. Modellen går under namnet KNC Regera vilket står för Koenigsegg Naked Carbon. Publicerad 2018-12-07
Så kan kolfiberkarossen fungera som ett batteri Forskare vid Chalmers och KTH har tagit fram en multifunktionell kolfiber som kan lagra energi som batterielektroder. Airbus är ett av företagen som är intresserade. Publicerad 2018-10-22
Kolfiberbetong får hållbarhetspris Betongprojektet C3 får årets tyska hållbarhetspris. Med kolfiberarmering i stället för armeringsjärn kan stora mängder betong sparas. Publicerad 2015-12-07
BMW tar täten med kolfiber i karosserna Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil eller att den har fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. Publicerad 2015-09-03
Boeing köper kolfiber för 61 miljarder Japanska kolfibertillverkaren Toray ska leverera kolfiber till Boeings flygplan till ett värde av 61 miljarder kronor. Publicerad 2014-11-17
Toray köper fiberföretag i USA Världens största tillverkare av kolfiber, japanska Toray, köper amerikanska Zoltek för fyra miljarder kronor. Publicerad 2013-09-30
Kolfiberhuven steg mot lättare bilar Ford visar en motorhuv i kolfiberkomposit som visar vägen mot serietillverkade lätta bilkomponenter. Publicerad 2012-10-12
Kolfiberkopia av flygklassiker Amerikanska Cubcrafters visar en kopia av klassiska sportplanet Piper Super Cub, kallad Carbon Cub SS, på flygmässan ILA i Berlin. Publicerad 2012-09-14
Hitta sprickorna i kompositen Avancerade kompositer lockar flygbranschen. Men hur upptäcker man osynliga skador i materialet? Forskare vid MIT har lösningen. Publicerad 2011-03-28
Superstarka väven rullar på fler band Oxeon i Borås bygger flera nya produktionslinjer för företagets kolfiberväv. Publicerad 2011-03-15
Gjuter bilens ram på 1 minut Japanska Teijin lanserar en metod att snabbt framställa bildelar av kolfiberarmerad plast. Ramen på en demobil från företaget väger bara 47 kg. Publicerad 2011-03-10
Svensk ambulans kapar vikten med kolfiber En ny sandwichkonstruktion med kolfiber kapar vikten med 110 kilo. Nu är den svenska ambulansen klar för export till Europa. Publicerad 2010-12-03
Huvudets storlek har betydelse När Jesper Parnevik började spela golf som 15-åring använde han en träklubba som vägde runt ett kilo. Sedan dess har kompositmaterialen halverat vikten, trots att klubbhuvudena är tre gånger större. Publicerad 2010-09-14
Alla vill bygga lätt i komposit Jakten på utsläppsminskningar har skapat stort intresse för lätta kompositkonstruktioner. Men känsligt och långsamt handarbete räcker inte längre. Det gäller att hitta nya metoder för storskalig tillverkning. Publicerad 2010-09-14
Svenskt supermaterial i ny vindsurfingbräda Fanatic, en storaktör inom vindsurfing, släppte nyligen sina brädor för 2011. I det vräkigare åket återfinns svensk kolfiberväv med svårslagna egenskaper för styrka och vikt. Publicerad 2010-08-20