Ny Teknik
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Podcast
  • Logga in
  • E-tidningen
  • Annonsera
  • Tipsa oss!

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Skapa konto Aktivera konto

Du är inloggad som

Kundnummer:

Min sida Logga ut
Ny Teknik
  • Premium
  • Automation
  • Digitalisering
    Annons

  • Energi
    Annons

  • Fordon
    Annons

  • Startup
    • 33-listan
    • Nominera till 33-listan
    Annons

  • Ingenjörskarriär
    Annons

  • Lediga jobb
  • E-tidningen
  • A-Ö
    • Section 1
      • 33
        • 33-listan
      • A
        • Automation
      • B
        • Bygg
      • D
        • Digitalisering
        • Debatt
      • E
        • Energi
    • Section 2
      • F
        • Fordon
      • G
        • Grafik
      • I
        • Industri
        • Ingenjörskarriär
        • Innovation
        • IoT-Podden
      • K
        • Krönikor
      • L
        • Lediga jobb
    • Section 3
      • P
        • Populärteknik
        • Poddar
      • S
        • Samhälle
        • Startup
      • T
        • Teknikhistoria
      • W
        • Webbtv
    • Section 4
      • Ny Teknik
        • Almedalen
        • Cookies
        • Ingenjörskarriär
        • Nyhetsbrev
        • Om oss
        • Platsannonsera
        • Prenumerera på Ny Teknik
        • Prenumerera på Teknikhistoria
        • PUL
        • Redaktionen
        • Tipsa oss!
linkedin facebook twitter

Det finns 15 artiklar om Järnvägstunnel

Läs om Järnvägstunnel och ta del av de artiklar om nyheter inom ämnet.

Världens längsta undervattenstunnel till beslut

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten blir en punkt när den kinesiska folkkongressen samlas.

Publicerad 2015-03-04

Jättestation kan bli utan spår

I efterdyningarna av den stoppade snabbtågsförbindelsen i Kalifornien riskerar San Fanciscos nya järnvägsstation Transbay Terminal att bli utan spår.

Publicerad 2013-11-29

Första tunneln under vatten mellan två världsdelar

Idag invigs en järnvägstunnel i Istanbul som förbinder Europa och Asien.

Publicerad 2013-10-29

Svårarbetat berg bemästras med is

Kylan biter snabbt igenom handskarna och snön knarrar under skorna. Möllebackzonen, den knivigaste delen i bygget av Hallandsåstunneln, har förvandlats till en lång snögrotta.

Publicerad 2013-05-06

Tillgänglig teknik räcker inte alltid till

Dyr, tidskrävande och omständlig. De orden använder Ny Tekniks reporter Linda Nohrstedt i veckans nummer för att beskriva metoden som ska göra att sorgebarnet bland svenska byggprojekt – tunneln genom Hallandsåsen – blir färdig. Till slut.

Publicerad 2013-05-01

BIM-arbetet i Hallandsåsen prisas

Efter många år av problem får tunnelbygget genom Hallandsåsen äntligen ett erkännande. Det digitala arbetet i projektet har vunnit första pris i en internationell tävling.

Publicerad 2012-12-06

I backpegeln: Krävde klar Hallandsåstunnel

”Passagerarna flyr vanskött järnväg”. Det är rubriken på Ny Tekniks förstasida. Men inte i samband med de senaste årens snökaos. Utan 1999.

Publicerad 2012-04-17

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Publicerad 2012-04-03

Så långt räcker 1 miljard

Bygg cykelbanor om du vill bygga så mycket transportvägar som möjligt för den miljard du har i budget. Bygger du tunnelbana får du inte ens en kilometer för din miljard.

Publicerad 2011-12-30

Hallandåsbygget gasar med kyla

Effektivare injekteringar, mer nedfrysning, femskift istället fyrskift. Så höjs tempot i tunneln genom Hallandåsen. Det västra tunnelröret ska byggas 30 procent snabbare än det östra.

Publicerad 2011-03-18

Nytt tillstånd ska öka tempot i Hallandsås

Tunnelbyggarna i Hallandsåsen ansöker nu hos Miljödomstolen om tillstånd att släppa ut mer vatten när de tränger genom den västra tunnelröret.

Publicerad 2010-11-08

Rekordborren klarar trefiliga motorvägar

Världens största tunnelborrmaskin förbereds nu för att borra två trefiliga motorvägstunnlar i Italien nästa år.

Publicerad 2010-11-02

Genombrott med millimeterpassning

Klockan 14.15 på fredagen tog sig borren igenom det återstående berget i den 57 km långa Gotthard Basistunnel, världens längsta järnvägstunnel.

Publicerad 2010-10-15

1,8 meter kvar till tunnelgenombrott

1,8 meter återstår att borra inför det planerade genombrottet i världens längsta järnvägstunnel fredag 15 oktober.

Publicerad 2010-10-14

Hallandsåsen värsta teknikfloppen

De misslyckade försöken att borra sig igenom stenrösen är överlägset pinsammast i Ny Tekniks rankning av de skämmigaste tenikflopparna.

Publicerad 2010-05-18

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Följ oss!

Linkedin Twitter Facebook

Debatt

Opinion

”Snabbtåg kränker den svenska naturkärleken”

Opinion

”Öppna skolplattformen är medborgaraktivism för bättre digitalisering”

Opinion

”Vill regeringen bygga en dinosaurie i landskapet?”

Opinion

”Sverige bör ha ett mål på 30 TWh för solel”

Bevaka nyheter

  • Nyhetsbrev
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • LinkedIn jobb
  • RSS

Prenumerera

Bli prenumerant

Min sida
Har du en fråga om din prenumeration?
Kundservice 08-52218318

Annonsera

  • Produktannonsera
  • Platsannonsera

Ny Teknik
Ny Teknik Group Sverige AB
106 12 Stockholm

Kontakt

  • Per Danielson
    Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Redaktionen
    08-796 66 00
  • Tipsa om nyheter anonymt
© 2021 Ny Teknik FAQ Om cookies Vår personuppgiftspolicy ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA Sitemap

All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.

  
Access to this section is restricted
Ny Teknik

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Prova ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant?
Aktivera ditt konto här