Här bryter borren igenom Hallandsåsen Nu är det färdigborrat vid järnvägsbygget genom Hallandsåsen. I dag vid lunchtid bröt tunnelborrmaskinen Åsa igenom vid den norra sidan. Publicerad 2013-09-04
Svårarbetat berg bemästras med is Kylan biter snabbt igenom handskarna och snön knarrar under skorna. Möllebackzonen, den knivigaste delen i bygget av Hallandsåstunneln, har förvandlats till en lång snögrotta. Publicerad 2013-05-06
Tillgänglig teknik räcker inte alltid till Dyr, tidskrävande och omständlig. De orden använder Ny Tekniks reporter Linda Nohrstedt i veckans nummer för att beskriva metoden som ska göra att sorgebarnet bland svenska byggprojekt – tunneln genom Hallandsåsen – blir färdig. Till slut. Publicerad 2013-05-01
BIM-arbetet i Hallandsåsen prisas Efter många år av problem får tunnelbygget genom Hallandsåsen äntligen ett erkännande. Det digitala arbetet i projektet har vunnit första pris i en internationell tävling. Publicerad 2012-12-06
I backpegeln: Krävde klar Hallandsåstunnel ”Passagerarna flyr vanskött järnväg”. Det är rubriken på Ny Tekniks förstasida. Men inte i samband med de senaste årens snökaos. Utan 1999. Publicerad 2012-04-17
Halvvägs för andra Hallandstunneln Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget. Publicerad 2012-04-03
...och så fixades vändningen i Åsen Roca Gil är en skandal som lägger hela projektet i malpåse fram till 2005, då regeringen, liksom Båstad kommun, efter långt utredande ger klartecken till en nystart. Publicerad 2010-09-07
Fy sjutton, så lärorikt Arbetet med tunneln genom Hallandsåsen började illa och fortsatte sedan på samma sätt år efter år. Lärdomarna blev dyrköpta. Men likväl lärdomar. Publicerad 2010-08-31
Hallandsåsen värsta teknikfloppen De misslyckade försöken att borra sig igenom stenrösen är överlägset pinsammast i Ny Tekniks rankning av de skämmigaste tenikflopparna. Publicerad 2010-05-18
Toyotas metoder på väg till Hallandsås Tunnelbyggarna i Hallandsåsen planerar att införa Toyotas produktionsmetod "Lean Production". Publicerad 2010-04-15
Därför är tunneln onödig - till 2030 Tunneln genom Hallandsåsen är tänkt att klara 24 tåg i timmen, jämfört med dagens fyra. Men söder om tunneln finns nästa problem - en flaskhals som inte klarar mer än just fyra tåg i timmen. Publicerad 2008-11-18