Ny Teknik
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Podcast
  • Logga in
  • E-tidningen
  • Annonsera
  • Tipsa oss!

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Skapa konto Aktivera konto

Du är inloggad som

Kundnummer:

Min sida Logga ut
Ny Teknik
  • Premium
  • Automation
  • Digitalisering
    Annons

  • Energi
    Annons

  • Fordon
    Annons

  • Startup
    • 33-listan
    • Nominera till 33-listan
    Annons

  • Ingenjörskarriär
    Annons

  • Lediga jobb
  • E-tidningen
  • A-Ö
    • Section 1
      • 33
        • 33-listan
      • A
        • Automation
      • B
        • Bygg
      • D
        • Digitalisering
        • Debatt
      • E
        • Energi
    • Section 2
      • F
        • Fordon
      • G
        • Grafik
      • I
        • Industri
        • Ingenjörskarriär
        • Innovation
        • IoT-Podden
      • K
        • Krönikor
      • L
        • Lediga jobb
    • Section 3
      • P
        • Populärteknik
        • Poddar
      • S
        • Samhälle
        • Startup
      • T
        • Teknikhistoria
      • W
        • Webbtv
    • Section 4
      • Ny Teknik
        • Almedalen
        • Cookies
        • Ingenjörskarriär
        • Nyhetsbrev
        • Om oss
        • Platsannonsera
        • Prenumerera på Ny Teknik
        • Prenumerera på Teknikhistoria
        • PUL
        • Redaktionen
        • Tipsa oss!
linkedin facebook twitter

Det finns 11 artiklar om Höghastighetsbanor

Läs om Höghastighetsbanor och ta del av de artiklar om nyheter inom ämnet.

”Beslutet om höghastighetsbanor bygger på heltokiga antaganden”

DEBATT. Genom elektrifieringen av huvudvägnätet försvinner klimatnyttan av nya stambanor nästan helt. Det finns bättre sätt att använda 200 miljarder kronor för att minska utsläppen än att bygga höghastighetsbanor, skriver Per Kågeson.

Publicerad 2020-11-20

Nya stambanor ska bli billigare – januaripartierna överens

Ett steg på vägen mot nya höghastighetsbanor. Januaripartierna är till slut överens. Men byggkostnaden måste ner.

Publicerad 2020-06-25

MP vill ge SJ ensamrätt på snabbtåg

Miljöpartiet vill att det statliga järnvägsbolaget SJ ska få ensamrätt att använda de nya höghastighetsbanorna för tåg på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö.

Publicerad 2016-05-24

KTH-forskare: Snabbtåg billigare än beräknat

Höghastighetsbanor för tåg kan byggas för under 200 miljarder kronor. Det anser järnvägsforskare på KTH.

Publicerad 2016-05-16

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

REPLIK. Att öka farten från 250 till 320 km/h på den nya höghastighetsbanan får groteska konsekvenser. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget, skriver Arne Karyd, transportekonom.

Publicerad 2016-02-04

Regeringens utredare: ”Vi bygger banorna och ser vad som händer”

Det behövs ett tydligt ställningstagande om vad höghastighetsbanorna ska användas till. Innan dess bör inte regeringen förhandla om medfinansiering. Det anser utredaren Gunnar Alexandersson.

Publicerad 2015-12-16

Så fick trafikutskottet "offerten" från de kinesiska järnvägsbolagen

"Det är ingen offert utan en intresseanmälan med prisuppgifter från Kina". Järnvägskonsulten Per Corshammar fick dokumentet i sin hand av de kinesiska järnvägsbolagen.

Publicerad 2015-10-01

Hätskt offertbråk om höghastighetsbanor

Att ha fått en offert eller att inte ha fått en offert. Det är frågan som väcker känslor i riksdagens trafikutskott.

Publicerad 2015-09-30

Kina vill bygga svenska höghastighetsbanor

I en offert till regeringen lovar ett kinesiskt företag banor till svenska höghastighetståg på halva tiden och med en prislapp som ligger 25 miljarder kronor under Trafikverkets beräkningar.

Publicerad 2015-08-31

Remissinstanser gör tummen upp för snabbtåg

Kommuner, landsting, universitet och företag – nästan alla är positiva till höghastighetsbanor för snabba tåg. Däremot är flera tveksamma till att vara med och betala, visar remissvaren på en utredning regeringen skickat ut.

Publicerad 2010-01-19

Nya svenska snabbtåg utreds

Gunnar Malm, vd för Arlandabanan, fick i dag torsdag regeringens uppdrag att utreda banor för höghastighetståg i Sverige. Det uppger Kenneth Hultgren, pressansvarig hos infrastrukturminister Åsa Torstensson. Regeringen ser gärna att näringslivet bidrar till den förväntade miljardkostnaden.

Publicerad 2008-12-18

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Följ oss!

Linkedin Twitter Facebook

Debatt

Opinion

”Problem när fossilfrihet ska överordnas allt annat”

Opinion

”Sverige behöver en ambitiös vätgasstrategi”

Opinion

”Så räddar vi företagens FoU i Sverige”

Opinion

S: ”Brister i elnäten ska inte hindra tillväxten i landet”

Bevaka nyheter

  • Nyhetsbrev
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • LinkedIn jobb
  • RSS

Prenumerera

Bli prenumerant

Min sida
Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

Annonsera

  • Produktannonsera
  • Platsannonsera

Ny Teknik
Ny Teknik Group Sverige AB
106 12 Stockholm

Kontakt

  • Per Danielson
    Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Redaktionen
    08-796 66 00
  • Tipsa om nyheter anonymt
© 2021 Ny Teknik FAQ Om cookies Vår personuppgiftspolicy ALMÄNNA VILLKOR FAKTURA Sitemap

All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.

  
Access to this section is restricted
Ny Teknik

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Prova ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant?
Aktivera ditt konto här