Sökes: Hållbara tech-bolag som vill växa Programmet Elevate 2030 ska hjälpa unga tech-bolag inom smarta städer eller hållbar produktion att växa. Bakom satsningen står Södertälje Science Park och Urban ICT Arena i Kista. Publicerad 2020-09-10
Studie: Hållbarhet allt viktigare för svenskar Hållbarhet och miljömedvetenhet klättrar när svenskarna rankar viktiga samhällsvärderingar, enligt en ny studie. Publicerad 2020-05-27
Planerat åldrande vanligt – ”Målet är att kunden ska köpa nytt” Många prylars livslängd begränsas medvetet, säger professor Mattias Lindahl. Men problemet går inte att lagstifta bort – i stället måste vi teknikkunder ställa tuffare krav på tillverkarna. Publicerad 2020-03-12
Skärpta krav på kläder och teknik Tekniken ska hålla längre, kläderna kunna återvinnas och förpackningarna minskas. ”Den linjära tillväxten har nått sin gräns”, hävdar EU:s miljökommissionär, som har en hel säck med åtgärder för hållbarhet. Publicerad 2020-03-11
Digitalt hållbarhetspass för batteritillverkning kan bli klart 2022 Hur mycket utsläpp av växthusgaser ska ett hållbart producerat batteri få ge upphov till? Det försöker nu Global Battery Alliance, där Volvo Group ingår, att ge svar på. Publicerad 2020-02-26
Rapport: Så bra är företag på hållbar bomull – svenskt i topp Globala företag måste bli bättre på att använda hållbar bomull i produktionen, enligt författarna till en rapport som rankar bolagen utifrån det ansvar de tar i frågan. I botten med noll poäng hamnar nätjätten Amazon, men i topp tre bland de bästa bolagen finns två svenska företag. Publicerad 2020-02-13
Tågresan tippas bli årets julklapp Elcykel, VR-glasögon och robotdammsugare hör till de tidigare vinnarna. Men förra året fick teknikprylarna ge plats för det återvunna plagget, och bland de tippade vinnarna finns fler hållbara kandidater. Publicerad 2019-11-20
Virtuellt kan bli framtidens mode: ”Inte intresserade av fysiska kläder” Ny teknik tar sig in överallt i samhället och klädbranschen är inget undantag. Nu finns kläder som bara existerar i den virtuella världen – digitalt mode. Publicerad 2019-10-14
De kan pressa ned priset på odlat kött Det största hindret för att kommersialisera odlat kött har varit priset. Men Future Meat Technologies menar att de snart kan tillverka en slaktfri biff för drygt 200 kronor kilot. Publicerad 2019-10-11
”Är ni hållbara? Upp till bevis!” ”Alla vill vara hållbara, men få klädmärken kan bevisa att de faktiskt är det. Är det bara tomma ord eller finns det en seriös ambition att göra upp med en smutsig bransch?” Publicerad 2019-10-10
De vill skapa världens mest hållbara restaurang Hur hållbar och cirkulär kan en kommersiell restaurang bli? Det ska det nyöppnade restauranglabbet på KTH:s campusområde försöka ge svar på. Publicerad 2019-09-04
”Ohållbara konstruktioner förbrukar jordens resurser” DEBATT. Produkter som är konstruerade för att kunna plockas isär är helt avgörande för ökad återanvändning. Förbrukningen av resurser inom elektronikindustrin är katastrofal, skriver bland andra Rolf Sandström, KTH och Charlotte Andersson, LTU. Publicerad 2019-09-04
Ikea utvecklar vegetarisk ”köttbulle” som liknar kött En ”köttbulle” som ser ut och smakar som kött, men är helt vegetarisk. Det tänker Ikea lansera i sina varuhus nästa år. Publicerad 2019-05-02
”H&M satsar på mer transparens – men ger inga svar på mina frågor” Den svenska modejätten H&M säger sig nu ge kunderna information så de ska kunna göra mer välgrundade val. Men satsningen faller platt, skriver Ny Tekniks innovationsreporter Ania Obminska. Publicerad 2019-04-26
”Satsa på affärsmöjligheterna i Agenda 2030” DEBATT. FN:s Agenda 2030 har öppnat helt nya dörrar för affärer inom hållbarhet. Att det skulle bli dyrare att göra produkter och tjänster mer hållbara är förlegat, skriver Neel Strøbæk och Niklas Sörensen på Ramboll. Publicerad 2019-03-11