Så ska Heart Aerospace bygga Sveriges första elflygplan En mindre prototyp är flygklar, och drivlinan i full skala är redo att börja testas. Men mycket jobb återstår för att få ett flygplan certifierat och klart till 2025. Publicerad 2020-09-23
Här är Sveriges första elflygplan Säve flygplats utanför Göteborg har blivit hem för Sveriges första elflygplan. Det är ett skolflygplan från Pipistrel som nyligen fått godkänt av europeiska myndigheter. Publicerad 2020-09-07
Nya elflygplanet på rekordtur: ”Koldioxidneutralt flyg redan möjligt” Ett litet elflygplan siktar på världsrekord, med en 700 kilometer lång resa genom Europa. Det tvåsitsiga planet Pipistrel Velis Electro, en modell som nu även finns i Sverige, gav sig på måndagen av från Zürich i Schweiz. Publicerad 2020-09-01
Första elflygplanet får grönt ljus: ”Spännande genombrott” Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA har för första gången typcertifierat ett elflygplan, vilket beskrivs som det första steget mot kommersiellt användande av planet. Publicerad 2020-06-11
Satsningar på svenskt elflyg i dalaregionen Naturvårdsverket har beviljat totalt 390 000 kronor i en första satsning på laddstolpar för elflygplan i Sverige. Publicerad 2020-06-04
Åre Östersund gör sig redo för att testa elflyg Swedavia hoppas på kommersiellt elflyg 2025. Därför rustar bolaget nu Åre Östersund Airport för att kunna ta emot små eldrivna plan redan i höst – och öppnar för testflygningar till Norge. Publicerad 2020-02-19
Elflygplanet flyger 300 kilometer – och har en egen fallskärm Många hoppas på en snar framtid med elektrifierade regionalflyg, men antalet elflygplan är fortfarande få. Det gäller att börja smått, enligt tjeckiska Pure Flight som varit på Sverigebesök med sin tvåsitsare. Publicerad 2020-02-11
Elektrifieringen av flyget ska skyndas på Regeringen vill påskynda elektrifieringen av flygbranschen. Vad som krävs för att få till omställningen ska nu utredas. Publicerad 2020-01-23
Så mycket bättre batterier krävs för att elflyget ska lyfta Intresset för elflyg växer. Men det krävs tekniska språng innan betydande delar av flygtrafiken kan elektrifieras. Utmaningen ligger i batteriernas energitäthet. Publicerad 2020-01-23
2030 – hur ser framtidens teknikskiften ut? Framtidens teknikskiften – i fem delar. Hur kommer vi att resa, äta och kommunicera 2030? Hur ser våra energisystem ut, och vilka it-hot väntar? Ny Teknik har frågat fem experter. Publicerad 2020-01-23
Kan Sion Power ge litiummetallbatteriet luft under vingarna? Kan en anod av metalliskt litium i stället för grafit vara det som får framtidens luftfarkoster att flyga? Det hoppas amerikanska batteribolaget Sion Power som siktar på en energitäthet om 700 Wh/kg. Publicerad 2020-01-23
Transportforskaren: ”Jag tror på elflyg” Hur transporterar vi oss om tio år? Anna Pernestål, chef för transportforskningslabbet på KTH, ser en framtid där elflyget har blivit ett bekvämt sätt att resa mellan mindre nordiska städer. Publicerad 2020-01-14
Rolls-Royce visar elflygplan Ett elflygplan som ska slå nytt hastighetsrekord. Rolls-Royce har nu premiärvisat en modell som de hoppas ska ta sig in i rekordböckerna i vår. Publicerad 2019-12-23
Oxis Energys litium-svavelbatteri ska dubbla elflygets räckvidd Oxis Energy hävdar att deras litium-svavelbatteri levererar över 500 Wh/kg. Nu ska systemet testas i elflygplan, och den låga vikten sägs kunna dubbla räckvidden. Publicerad 2019-11-15
Nasa har fått sitt första experimentella elflygplan X-57 har levererats till Nasa. Det experimentella flygplanet har 14 elmotorer integrerade i vingen – och de kommande testerna ska ge data som kan hjälpa den växande industrin för elflyg. Publicerad 2019-11-13