Signalsystemet för tåg blir dyrt och försenat Ett nytt signalsystem för tåg behövs i Sverige men det kommer att kosta betydligt mer än vad Trafikverket först beräknat. Publicerad 2018-08-23
Kritik mot nya signalsystemet Organisationen Tågbranschen riktar kritik mot infrastrukturministerns hantering av signalsystemet ERTMS. Publicerad 2016-11-02
30 miljoner för krånglande signalsystem Sundsvall (TT). Norrtåg, som bland annat bedriver tågtrafik på Botniabanan och Ådalsbanan, får kompensation för merkostnader som man drabbades av på grund av allt teknisk krångel med det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Publicerad 2013-06-18
Trafikverkets järnvägsplan får hård kritik Trafikverket har en ny plan för att införa signalsystemet för järnvägen, ERTMS, i Sverige. Den får skarp kritik av tunga remissinstanser, som hävdar att tidsplanen är optimistisk. En knäckfråga är vem som ska betala ombyggnaden av hundratals lok. Publicerad 2013-03-27
Visst kan Sverige ha tågtrafik i världsklass LEDARE. I morgon debatterar riksdagen trafikpolitiken. På väg till plenisalen kan ledamöterna stanna till och titta ut genom fönstren. Då ser de järnvägsbron in till Stockholms central, en av landets mest trafikerade tågsträckor. Publicerad 2012-12-12
Fajt om tekniknotan sinkar signalsystem Utbyggnaden av det nya signalsystemet för järnvägen på Södra stambanan försenas minst två år. Osaken är att varken operatörerna eller Trafikverket vill betala för den nya tekniken som loken måste ha. Publicerad 2012-11-01
Hoppas på erfarenheterna från pilotprojekten Fler tekniska frågor kring det nya signalsystemet behöver lösas före byggstarten av Södra stambanan. Publicerad 2012-10-30
Signalbuggar stoppar Botniatågen Signalerna går inte fram till tågen och tågen vet inte var de befinner sig. Det är två av de allvarligaste felen i det nya signalsystemet på Botniabanan. Publicerad 2010-10-21
Nya Reginatåg på västkusten Sju nya Reginatåg för 635 miljoner sätts in på västkusten. Publicerad 2009-01-15