Ny Teknik
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Podcast
  • Logga in
  • E-tidningen
  • Annonsera
  • Tipsa oss!

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Skapa konto Aktivera konto

Du är inloggad som

Kundnummer:

Min sida Logga ut
Ny Teknik
  • Premium
  • Automation
  • Digitalisering
    Annons

  • Energi
    Annons

  • Fordon
    Annons

  • Startup
    • 33-listan
    • Nominera till 33-listan
    Annons

  • Ingenjörskarriär
    Annons

  • Lediga jobb
  • E-tidningen
  • A-Ö
    • Section 1
      • 33
        • 33-listan
      • A
        • Automation
      • B
        • Bygg
      • D
        • Digitalisering
        • Debatt
      • E
        • Energi
    • Section 2
      • F
        • Fordon
      • G
        • Grafik
      • I
        • Industri
        • Ingenjörskarriär
        • Innovation
        • IoT-Podden
      • K
        • Krönikor
      • L
        • Lediga jobb
    • Section 3
      • P
        • Populärteknik
        • Poddar
      • S
        • Samhälle
        • Startup
      • T
        • Teknikhistoria
      • W
        • Webbtv
    • Section 4
      • Ny Teknik
        • Almedalen
        • Cookies
        • Ingenjörskarriär
        • Nyhetsbrev
        • Om oss
        • Platsannonsera
        • Prenumerera på Ny Teknik
        • Prenumerera på Teknikhistoria
        • PUL
        • Redaktionen
        • Tipsa oss!
linkedin facebook twitter

Det finns 11 artiklar om Botniabanan

Läs om Botniabanan och ta del av de artiklar om nyheter inom ämnet.

30 miljoner för krånglande signalsystem

Sundsvall (TT). Norrtåg, som bland annat bedriver tågtrafik på Botniabanan och Ådalsbanan, får kompensation för merkostnader som man drabbades av på grund av allt teknisk krångel med det nya trafikstyrningssystemet ERTMS.

Publicerad 2013-06-18

Förlängt tågstopp i Norrland

Problemen för Norrtåg fortsätter. Tågstoppet mellan Umeå och Luleå förlängs med en månad.

Publicerad 2013-02-11

Norrländska tågen felkonstruerade

Trots vintertester klarar Norrtågs nya tysktillverkade tåg inte klimatet i Norrland. Först nästa vinter kan alla problem vara lösta.

Publicerad 2013-01-15

Riksrevisionen sågar Botniabanan

För dyrt och för långsamt. Det är Riksrevisionens dom över den statliga Botniabanan, Sveriges nyaste och dyraste järnväg.

Publicerad 2011-06-17

Malmös tunnel: en miljardsuccé

Citytunneln genom Malmö blev billigare än väntat och färdigställdes före utsatt tid.- Aktiv samverkan mellan beställare och entreprenör är förklaringen till framgången. Det säger Örjan Larsson, mannen bakom succén.

Publicerad 2010-12-03

Signalbuggar stoppar Botniatågen

Signalerna går inte fram till tågen och tågen vet inte var de befinner sig. Det är två av de allvarligaste felen i det nya signalsystemet på Botniabanan.

Publicerad 2010-10-21

Floppstart för Botniabanan

Den nya Botniabanan var inte färdigtestad vid den kungliga invigningen den 28 augusti. Men kungen var bokad sedan länge och Trafikverket ville inte rucka på almanackan. Nu kommer problemen.

Publicerad 2010-10-21

Rutten järnväg får Ådalen att jäsa

I Härnösand jäser det av missnöje över den usla kvaliteten på Ådalsbanan samtidigt som kuststäderna norröver fått en toppmodern järnväg – Botniabanan.

Publicerad 2010-08-30

Raka spåret för omstridda Botniabanan

I morgon, lördag, invigs det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige. Den 19 mil långa Botniabanan invigs med pompa och ståt av kungen, landshövdingar och annat fint folk i en rullande invigning under hela dagen.

Publicerad 2010-08-27

Botniabanan byggs i Kumla

Landets längsta järnvägsrälser, nästan en halv kilometer långa, tillverkas i Sannahed mellan Kumla och Hallsberg.

Publicerad 2008-12-17

Nya vintertåg till Norrland och Västkusten

Alstom levererar 23 nya tåg av typen Coradia Nordic – vinterversionen av regionaltåget Coradia. Beställare är fordonsbolaget Transitio som betalar 148 miljoner.

Publicerad 2008-12-15

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Följ oss!

Linkedin Twitter Facebook

Debatt

Opinion

”Sverige behöver en ambitiös vätgasstrategi”

Opinion

”Så räddar vi företagens FoU i Sverige”

Opinion

S: ”Brister i elnäten ska inte hindra tillväxten i landet”

Opinion

”Bråttom med beslut för transportsektorns elektrifiering”

Bevaka nyheter

  • Nyhetsbrev
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • LinkedIn jobb
  • RSS

Prenumerera

Bli prenumerant

Min sida
Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

Annonsera

  • Produktannonsera
  • Platsannonsera

Ny Teknik
Ny Teknik Group Sverige AB
106 12 Stockholm

Kontakt

  • Per Danielson
    Chefredaktör och ansvarig utgivare
  • Redaktionen
    08-796 66 00
  • Tipsa om nyheter anonymt
© 2021 Ny Teknik FAQ Om cookies Vår personuppgiftspolicy ALMÄNNA VILLKOR FAKTURA Sitemap

All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.

  
Access to this section is restricted
Ny Teknik

Logga in på
Ny Teknik Premium.

Glömt lösenord?

eller
Prova ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant?
Aktivera ditt konto här