Reduktionsplikten i politisk skottlinje – nu ses den över Bör inblandningsnivåerna för bensin och diesel sänkas? Flera partier tycker det. Under året ska reduktionsplikten ses över – men inte med huvudsyftet att sänka priset. Publicerad 2022-01-31
KD vill sänka reduktionsplikt: ”Ohållbar situation” Kristdemokraterna vill sänka kravet på inblandning av biobränsle i diesel. Partiet anser att priset blivit för högt. Publicerad 2022-01-20
Lite kortare räckvidd när andelen förnybart i dieseln ökar Mer förnybart bränsle i dieseln kommer att leda till lägre energiinnehåll per liter. Men skillnaden är liten. Publicerad 2022-01-17
Energiministern om höga dieselpriset: ”En viktig signal” Khashayar Farmanbar hoppas det ska leda till ökad produktion av biodrivmedel och en större andel elfordon i framtiden. Han flaggar också för nya åtgärder för att sänka elpriset. Publicerad 2022-01-07
Ygeman: Fler måste få möjlighet att välja elbil Energiminister Anders Ygeman (S) förstår frustrationen över snabbt ökande bensin- och dieselpriser – men vill inte utlova någon kompensation, skriver DN. Publicerad 2021-10-12
Riksdagsbeslut: Så blir utökade reduktionsplikten för biodrivmedel Bensin och diesel ska innehålla större andel biodrivmedel i framtiden, enligt ett riksdagsbeslut. Publicerad 2021-06-23
”Motstridig politik sänker klimateffektiva biodrivmedel” DEBATT. En ensidig och icke teknikneutral satsning på el- och vätgasfordon är av flera skäl kontraproduktiv ur klimatsynpunkt, skriver Pål Börjesson och Öivind Andersson, forskare vid Lunds tekniska högskola. Publicerad 2021-06-09
Smäll för biodrivmedel med nya EU-regler – här är ”största risken” Biodrivmedel av raps och spannmål anses inte tillräckligt gröna för att kvala in i EU:s nya regelverk för hållbara investeringar. Därmed hamnar det mesta av svensk produktion av biodrivmedel utanför den så kallade taxonomin. Publicerad 2021-05-24
Bönder nobbar dyr biodiesel: ”Behövs mer styrmedel” Jordbruksmaskiner som drivs av diesel släpper ut hundratusentals ton koldioxid i Sverige varje år, trots att det finns fossilfri diesel som leder till en bråkdel av utsläppen. Övergången till fossilfria HVO100 bromsas av det högre literpriset – och av statliga rabatter på fossil diesel. Publicerad 2021-04-13
Biodrivmedel osäkert kort för att nå klimatmål Sverige kommer att missa klimatmålet till 2045 om åtgärderna inte skärps ordentligt, varnar Naturvårdsverket. ”Det är alltså ett mycket stort gap kvar till målet”, säger klimatanalytikern Sara Almqvist. Publicerad 2021-03-30
Biodrivmedel i svenskt flygbränsle nästa år För att minska flygets klimatpåverkan vill regeringen lagstifta om successivt ökande inblandning av biodrivmedel i flygbränsle. Publicerad 2020-12-18
”Så här låga ambitioner hämmar omställningen” REPLIK. Den trappstegsmodell för att fasa ut fossila bränslen för godstransporter som Fossilfritt Sverige och en rad aktörer presenterar lägger sig under den beslutade reduktionsplikten. Är det ett räknefel? skriver 2030-sekretariatet och Biodriv Öst. Publicerad 2020-12-14
”Utan förbud kan vi inte kräva HVO100 utan palmolja i bussar” REPLIK. Så länge palmolja och PFAD inte är förbjudet kan vi inte följa upp om den HVO100 som bussen tankas med är 100 procent fri från palmolja, skriver Eva Eiderström, Bra Miljöval, i ett svar till Gröna Bilister. Publicerad 2020-10-28
”Kollektivtrafiken har goda förutsättningar att välja bort HVO med palmolja” REPLIK. Kollektivtrafik är en av de sektorer som har bäst förutsättningar att ställa tuffa hållbarhetskrav på drivmedel, skriver Gröna Bilister i en replik till Naturskyddsföreningen. Publicerad 2020-10-23
Replik: ”Vi miljömärker transportsättet, inte bränslet” REPLIK. Tyvärr erbjuder drivmedelsbolagen ännu inte 100 procent förnybart dieselbränsle (HVO100) garanterat fri från palmolja. Det måste vi förhålla oss till, i väntan på att regeringen skärper kraven för biodrivmedel, skriver Bra Miljöval i en replik. Publicerad 2020-10-21