Svårarbetat berg bemästras med is Kylan biter snabbt igenom handskarna och snön knarrar under skorna. Möllebackzonen, den knivigaste delen i bygget av Hallandsåstunneln, har förvandlats till en lång snögrotta. Publicerad 2013-05-06
Tillgänglig teknik räcker inte alltid till Dyr, tidskrävande och omständlig. De orden använder Ny Tekniks reporter Linda Nohrstedt i veckans nummer för att beskriva metoden som ska göra att sorgebarnet bland svenska byggprojekt – tunneln genom Hallandsåsen – blir färdig. Till slut. Publicerad 2013-05-01
BIM-arbetet i Hallandsåsen prisas Efter många år av problem får tunnelbygget genom Hallandsåsen äntligen ett erkännande. Det digitala arbetet i projektet har vunnit första pris i en internationell tävling. Publicerad 2012-12-06
Halvvägs för andra Hallandstunneln Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget. Publicerad 2012-04-03
Citybanan skakar sönder kulturskatter Hittills har Trafikverket fått in 359 anmälningar om skador på byggnader. 15 av dem bedöms ha orsakats av sprängningarna i samband med bygget av Citytunneln Publicerad 2011-06-22
Man ihjälklämd vid Citybanan En man avled idag vid bygget av Citybanan i Stockholm. Mannen fick en borrigg över sig och klämdes ihjäl. Publicerad 2011-05-10
Så ska hon fixa tågeländet Sveriges nya infrastrukturminister går på offensiven för att få bukt med tågeländet. Hon har byrålådan full av nya idéer för att få alla tågoperatörer att samarbeta och tågtrafiken att flyta. Publicerad 2010-12-17
...och så fixades vändningen i Åsen Roca Gil är en skandal som lägger hela projektet i malpåse fram till 2005, då regeringen, liksom Båstad kommun, efter långt utredande ger klartecken till en nystart. Publicerad 2010-09-07
Fy sjutton, så lärorikt Arbetet med tunneln genom Hallandsåsen började illa och fortsatte sedan på samma sätt år efter år. Lärdomarna blev dyrköpta. Men likväl lärdomar. Publicerad 2010-08-31
Rutten järnväg får Ådalen att jäsa I Härnösand jäser det av missnöje över den usla kvaliteten på Ådalsbanan samtidigt som kuststäderna norröver fått en toppmodern järnväg – Botniabanan. Publicerad 2010-08-30
Raka spåret för omstridda Botniabanan I morgon, lördag, invigs det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige. Den 19 mil långa Botniabanan invigs med pompa och ståt av kungen, landshövdingar och annat fint folk i en rullande invigning under hela dagen. Publicerad 2010-08-27
Här går borren Åsa genom Hallandsåsen I dag, 25 augusti 2010, kommer borrmaskinen Åsa att bryta genom och släppa in ljus i den första tunneln genom Hallandsåsen. Ett genombrott som tagit 17 år av besvikelser, skandaler, schabbel och önsketänkande. Publicerad 2010-08-25
Rekordfart i Hallandsåsen Juli blev en rekordmånad för tunnelbyggarna i Hallandsåsen. Tunnelborrmaskinen Åsa avverkade i snitt 80 meter i veckan borrade i meter och hade vid månadsskiftet tagit sig 328 meter längre in i berget. Det är med god marginal nytt hastighetsrekord i Hallandsåsen besvärliga berg. Publicerad 2010-08-16
Åsas genombrott ger ljus i tunneln Efter 18 års sprängande, schaktande, borrande, tätande förstärkande är det äntligen lite ljus i Hallandsåstunneln. Borrmaskinen Åsa har brutit igenom den frysta delen av Möllebackzonen och nått den smala pilottunneln i norr varifrån ljuset kan sippra in. Publicerad 2010-06-03
Professorernas stora duell om snabbtågen Är tidsvinsterna och miljövinsterna med höghastighetstågen värda det höga priset på 120 miljarder kronor? Ja, säger KTH-professorn Bo-Lennart Nelldal. Nej, säger Örebroprofessorn Lars Hultkrantz. Publicerad 2010-05-18