Digitalisering

Kinesiska mobiltillverkaren kör om Apple

Vd för Huawei Consumer Business Group Richard Yu på en presentation i Berlin. Foto: AP Photo/Markus Schreiber/TT
Vd för Huawei Consumer Business Group Richard Yu på en presentation i Berlin. Foto: AP Photo/Markus Schreiber/TT

Tog över positionen under andra kvartalet med ökad försäljning på 15 procent under första halvåret.

Publicerad

Kinesiska Huawei passerade under andra kvartalet amerikanska Apple och är ny tvåa på den globala mobiltelefonmarknaden, skriver Reuters med hänvisning till flera analysföretag.

Huaweis försäljning steg med 15 procent under första halvåret och bolaget har både utökat sin ledning på hemmamarknaden och tagit större andelar på de europeiska marknaderna.

Enligt både IHS och Strategy Analytics hade Huawei en global marknadsandel på över 15 procent under perioden april-juni. Apple stod för cirka 12 procent av leveranserna.

Störst på marknaden är alltjämt sydkoreanska Samsung, med nästan 20 procent av marknaden.