Populärteknik

Billigare läsplatta
med inbyggd reklam

Reklamen visas bland annat som skärmsläckare.
Reklamen visas bland annat som skärmsläckare.

Amazon sänker priset på sin läsplatta Kindle i utbyte mot att den visar reklam.

Publicerad

Webbtjänster och programvara som Spotify finns i gratisversioner för den som accepterar reklaminslag.

Men nu kommer även hårdvara som finansieras med reklam. Amazon sänker priset på sin läsplatta Kindle med 18 procent om användaren går med på att se annonser. Reklamen är utformad som skärmsläckare och ett fönster i botten av läsplattans öppningsskärm. Så under tiden man läser en bok visas ingen reklam.

Det officiella syftet är att hitta en ny målgrupp för läsplattor. Men prissänkningen är givetvis riktad mot konkurrenterna, skriver Electronista.

Exempelvis Barnes & Nobles Nook Wi-Fi som nu blir dyrare än reklamkindlen.

Amazon har vid flera tillfällen hävdat att de inte försöker att konkurrera med Apples Ipad. Men på senare tid har flera reklaminslag i amerikansk tv från Amazon varit riktade mot Ipad, skriver Electronista. En förhoppning är att en billigare Kindle ska locka Ipadägare att även skaffa en läsplatta.

Amazon kallar sin nya version ”Kindle with Special Offers”. Vid sidan av annonserna inkluderar det även vissa rabatter på företagets övriga produkter. Exempelvis billigare e-böcker.

Reklamkindlen är samma modell som Kindle Wi-Fi i 6-tumsutförandet som normalt kostar 139 dollar men med reklaminslag nu säljs för 114 dollar. Erbjudandet är emellertid enbart riktat till köpare i USA.