Fordon

Airbus, Siemens och Rolls-Royce bygger hybridelektriskt plan

Så här kan det hybridelektriska planet se ut vid flygning år 2020.
Så här kan det hybridelektriska planet se ut vid flygning år 2020.

Projektet kallas E-Fan X och meningen är att ett flygbart prototypplan ska finnas färdigt år 2020.

Publicerad

Innan dess ska provisorisk markbaserad utprovning ske på ett BAe 146, ett hundrasitsigt plan för inrikesresor och kortare distanser.

– Vi ser hybridelektrisk framdrivning som en övertygande teknik för flygets framtid, sa Paul Eremenko, teknisk chef på Airbus när planerna tillkännagavs på tisdagsförmiddagen i London.

Ett BAe 146 har fyra turbofläktmotorer. Till att börja med ska en av motorernas gasturbiner bytas ut mot en elmotor på två megawatt. När systemets mognadsgrad utvecklats ska samma sak göras på ytterligare en av motorerna.

Airbus blir ansvarigt för kontrollarkitekturen av det hybridelektriska framdrivningssystemet och för batterierna. Rolls-Royce ansvarar bland annat för generatorerna på två megawatt. Siemens kommer att leverera de elektriska motorerna på två megawatt styck.

Även andra projekt pågår med sikte på passagerarflygplan med hybridmotor, bland annat ett som drivs av amerikansak Zunum Aero och där bland annat Boeing, Jetblue och en federal amerikansk fond är partner.