Startup

Velove Bikes ska ersätta varubilen med elcykel

Johan Erlandsson, vd på Velove bikes, vid 33-listans delfinal i Göteborg i april 2018. Foto: Stefan Edetoft
Johan Erlandsson, vd på Velove bikes, vid 33-listans delfinal i Göteborg i april 2018. Foto: Stefan Edetoft
Johan Erlandsson, vd på Velove bikes. Foto: Stefan Edetoft
Johan Erlandsson, vd på Velove bikes. Foto: Stefan Edetoft

33-LISTAN. Med marknadens fräckaste elcykel, en egen containerlösning och en minst sagt kaxig målsättning vann Velove Bikes över juryn vid 33-listans pitchtävling i Göteborg.

Publicerad

– Vårt syfte är att vi ska bidra till att klara klimatmålet på två graders uppvärmning. Enbart elektrifiering av tunga fordon räcker inte för att nå klimatmålen, säger grundare och vd Johan Erlandsson.

Deras cykel Armadillo har redan köpts in för tester i flera europeiska länder hos logistikjättar som DB Schenker och DHL. Nästa mål är att med rasande fart öka produktionstakten på cyklarna för att möta efterfrågan.

Lika viktig som cykeln är containern som är placerad ovan bakhjulen. Den är lätt att koppla av och på och gör det möjligt att flytta lasten direkt från en lastbil till en cykel utan att behöva paketera om innehållet.

Velove Bikes

Gör: Eldrivna lastcyklar och en containerlösning för last mile delivery.

Ort: Göteborg.

Startår: 2015.

Anställda: 13.

Omsättning: Cirka 6 miljoner kronor (2017).

Riskkapital: 1,5 miljon kronor hittills, planer på att ta in ytterligare 30 miljoner kronor under 2018.

Huvudägare: Grundarna Johan Erlandsson, Dennis Kanter och Linda Kanter.