Startup

Svensk energiåtervinning i italienska kryssningsfartyg

Italienska Fincantieri väljer svensk energisparteknik. Foto: Fincantieri
Italienska Fincantieri väljer svensk energisparteknik. Foto: Fincantieri

Italienska storvarvet Fincantieri ska installera svenska Climeons värmekraftteknik på nya kryssningsfartyg. Climeon är ett av företagen på Ny Tekniks 33-lista.

Publicerad

Climeon Ocean kallas tekniken att utvinna el ur det varma spillvattnet från fartygsmotorer. Climeon har redan installerat tekniken på en av Vikings Lines färjor.

En bärarvätska cirkulerar i ett slutet system, och spillvärmen från motorerna får vätskan att förgasas. Gasen driver en turbin som driver en generator. Ny teknik har tidigare beskrivit Climeons lösning som bygger på att bärarvätskans tryck kan hållas lägre än i andra lösningar.

Det låga trycket gör att det möjligt att använda effektiva bärarvätskor och turbiner, vilket ökar verkningsgraden.

Fincantieri har köpt sex  Climeon Ocean 450 M-system för installation på kommande kryssningsfartyg. Kapaciteten uppgår till sammanlagt 2,7 MW.

- Vi är mycket nöjda att Fincantieri har valt Climeon för deras kommande kryssningsfartyg, säger Thomas Öström som är vd och grundare av Climeon, i ett pressmeddelande.

Climeon var ett av företagen på Ny Tekniks 33-lista över nystartade teknikföretag. Företaget startade 2011 och omsatte 2015 fyra miljoner kronor. Antalet anställda är 25.