”Argumenten mot etanol håller inte längre”

REPLIK. Från och med i år kan en förare med etanol i tanken vara säker på att åtminstone inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin. Det skriver Olof Nyström apropå debatten om vad våra bilar borde köras på.

Annons

Verktyg

Senaste tiden har etanol fått utstå en ny våg av intensiv kritik från många håll. Det är bra att det finns en rik debatt men det är mindre bra när den baseras på felaktigheter. Två vanliga argument mot etanol är att bränslet under sin framställning orsakar mer växthusgasutsläpp än dess fossila motsvarighet, bensinen. En annan är att viktiga naturområden förstörs för odling av råvaror som används till etanolframställningen.

Argumenten har dock sedan årsskiftet förlorat mycket av sin tyngd.

Från och med i år måste nämligen all skattebefriad etanol som säljs på mackar i Sverige uppfylla ett antal hållbarhetskrav. Dessa så kallade "hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränsle" är fastslagna av Energimyndigheten.

Kraven innebär bland annat att råvaror för etanolframställning (och andra biodrivmedel på marknaden) inte får tas från områden med höga naturvärden, naturskog eller dylikt.

Dessutom ställs det krav på att varje leverantör av biodrivmedel tydligt ska redovisa de växthusgasutsläppen som genererats under dess framställning, från skörd ända till tankställe. Kriteriernas uppfyllande ska granskas regelbundet av oberoende tredje part.

Krav ställs också på att biobränsle endast får säljas obeskattad så länge som de totala växthusgasutsläppen, som kan hänföras till dess framställning, är minst 35 procent lägre jämfört med utsläppen från motsvarande fossilt bränsle.

Nämnda hållbarhetskriterier gäller för alla biodrivmedel, såväl etanol som biogas, samt en rad andra bränslen.

Med ovan i tankarna så kan den som väljer att köra bil på etanol kanske inte se sig som en stor miljökämpe, men föraren kan åtminstone vara säker på att inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin.

En liknande miljöredovisning för produktionskedjan av fossila drivmedel vore för övrigt intressant att se framöver, för att kunna göra jämförelsen mer rättvis.
 

Olof Nyström, civilingenjör i Finspång
 

Läs mer på nyteknik.se/debatt

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

257 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
257
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Stekpannan vet när maten är klar

Stekpannan vet när maten är klar

Perfekt för otåliga kockar. 7

7 saker som utmärker en populär ledare

7 saker som utmärker en populär ledare

Det här är vad gott ledarskap handlar om. 1

Snabb prototyp med 3d-tråd

Snabb prototyp med 3d-tråd

Nytt program för 3d-skrivare ger tio gånger snabbare tillverkning. 2

”Hjälp, karriären står still!”

”Hjälp, karriären står still!”

Experten tipsar dig som vill vidare i karriären. 3

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Här är drömchefen

Här är drömchefen

2 000 kontorsanställdas drömchef. Kan du gissa vem det är? 2

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 4

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 5

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 18

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

jobb150 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

3d-modell bekräftar månbesöket.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se