”Argumenten mot etanol håller inte längre”

REPLIK. Från och med i år kan en förare med etanol i tanken vara säker på att åtminstone inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin. Det skriver Olof Nyström apropå debatten om vad våra bilar borde köras på.

Annons
Verktyg

Senaste tiden har etanol fått utstå en ny våg av intensiv kritik från många håll. Det är bra att det finns en rik debatt men det är mindre bra när den baseras på felaktigheter. Två vanliga argument mot etanol är att bränslet under sin framställning orsakar mer växthusgasutsläpp än dess fossila motsvarighet, bensinen. En annan är att viktiga naturområden förstörs för odling av råvaror som används till etanolframställningen.

Argumenten har dock sedan årsskiftet förlorat mycket av sin tyngd.

Från och med i år måste nämligen all skattebefriad etanol som säljs på mackar i Sverige uppfylla ett antal hållbarhetskrav. Dessa så kallade "hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränsle" är fastslagna av Energimyndigheten.

Kraven innebär bland annat att råvaror för etanolframställning (och andra biodrivmedel på marknaden) inte får tas från områden med höga naturvärden, naturskog eller dylikt.

Dessutom ställs det krav på att varje leverantör av biodrivmedel tydligt ska redovisa de växthusgasutsläppen som genererats under dess framställning, från skörd ända till tankställe. Kriteriernas uppfyllande ska granskas regelbundet av oberoende tredje part.

Krav ställs också på att biobränsle endast får säljas obeskattad så länge som de totala växthusgasutsläppen, som kan hänföras till dess framställning, är minst 35 procent lägre jämfört med utsläppen från motsvarande fossilt bränsle.

Nämnda hållbarhetskriterier gäller för alla biodrivmedel, såväl etanol som biogas, samt en rad andra bränslen.

Med ovan i tankarna så kan den som väljer att köra bil på etanol kanske inte se sig som en stor miljökämpe, men föraren kan åtminstone vara säker på att inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin.

En liknande miljöredovisning för produktionskedjan av fossila drivmedel vore för övrigt intressant att se framöver, för att kunna göra jämförelsen mer rättvis.
 

Olof Nyström, civilingenjör i Finspång
 

Läs mer på nyteknik.se/debatt

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

257 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
257
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb123 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Så viker du rekordplanet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se