Tufft jobb för IT-supporten

2016-03-17 13:40 Jan Melin  

"Gatuadressen ska inte användas för e-post".

Att arbeta på it-supporten och försöka hjälpa frustrerade datoranvändare är inte alltid det lättaste. Språkförbristning och okunskap är bara några av anledningarna till missförstånd. Stress, frustration och otur med tänkandet är andra.

För att få en bild av vilka problem som kan uppstå bad IT-konsulten Solarwind sina kunder att dela med sig av de mest bisarra exemplen på supportärenden de fått.

En hjälpsökande trodde att gatuadressen skulle användas för e-post. En annan förvånades över att inte två cd kunde matas in samtidigt. Sedan var det en hjälpsökande som ville ha lite bättre fart på sin nättrafik och helt enkelt bad om lite mer LAN.

Som datorkunnig är det lätt att skratta åt lustigheterna. Men de förvirrade diskussionerna kan även vara en väckarklocka för tillverkare och företag som kanske bör se över sita strategier när det gäller att förklara IT på ett begripligt sätt för sina kunder och anställda.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt