Superljus supernova upptäckt

2016-01-15 06:28 TT
Illustration av supernovan ASASSN-15lh. Foto: Jin Ma / TT

En superljus, superkraftig exploderande stjärna, 570 miljarder gånger ljusare än solen.

Astronomer är förbryllade över en ny upptäckt, dubbelt så kraftig som någon tidigare supernova.

Den kallas ASASSN-15lh, omkring 3,8 miljarder ljusår bort från jorden.

– ASASSN-15lh är den mest kraftfulla supernova som upptäckts genom historien, säger astronomen Subo Dong, vid Pekings universitet, som lett studien som nu publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science.

Den är 20 gånger ljusare än alla stjärnor i Vintergatan tillsammans. Den är också bland de närmaste supernovor som upptäckts, enligt studien gjord av en grupp internationella forskare.

Explosionen orsakade en massiv het gasboll med ett objekt i mitten som man nu försöker definiera. En teori är att det rör sig om en sällsynt så kallad magnetar med ultrastarkt magnetfält. Forskarna hoppas att vidare studier vid Hubble Space-teleskopet ska avslöja mer om fyndet och hur den skapar sådan energi.

– Vi måste fråga oss, hur är detta ens möjligt? säger medförfattaren Krzysztof Stanek vid Ohio State University.

Den exploderande stjärnan observerades för första gången i juni förra året.

Senaste inom