Superingenjörens ros

2016-02-15 14:51 Kaianders Sempler  

Great Western är Österlens kanske populäraste ros. Den är uppkallad efter ångfartyget som på sin tid var världens största, konstruerat av superingenjören Isambard Kingdom Brunel - engelsmannen som förutom fartyg byggde broar, järnvägar och tunnlar. Och allting var världens största.

Det har varit rosornas år på Österlen. Handelsträdgårdarna har sålt rosenplantor som aldrig förr, och museet i Simrishamn har visat utställningen "I rosens namn", om traktens kulturrosor.

Else Olsson driver plantskolan Roskraft, som specialiserat sig på rotäkta gammaldags kulturrosor. Här kan man köpa plantor av mumierosen Rosa Ricardii, känd från de faraonska gravarna i Egypten. Eller den väldoftande damascenerros som den berömde persiske matematikern och poeten Omar Khayyam beundrade så mycket, och som fått hans namn. För att inte tala om Rosa Gallica Officinalis, apotekarrosen, som infördes i Sverige av munkar under medeltiden.

Populärast av alla de gammaldags rosorna detta år är nog Great Western, den klassiska bourbonrosen med anor från Île de Bourbon, nuvarande Réunion i Indiska oceanen. I över 150 år har den trotsat hårda vintrar och frodats i trädgårdar på Österlen.

Rosen har fått sitt namn efter sin tids största, snabbaste och märkvärdigaste fartyg - Great Western, konstruerat 1837 av den engelske superingenjören I K Brunel.

Isambard Kingdom Brunel var ingenjören som vid 1800-talets mitt byggde världens dittills största och mest spektakulära tunnlar, järnvägar och broar. På 1830-talet anlitades han av järnvägsbolaget Great Western för att bygga en bredspårig bana från London till Bristol. Några av investerarna tyckte emellertid att det var ett väl vågat projekt. Var inte sträckan lite väl lång?

- Inte alls, menade Brunel. Låt oss göra banan ännu längre med en ångbåt från Bristol till New York. Den kan heta Great Western den också.

Men inget fartyg kunde väl ta så mycket kol att det räckte för att hålla fyr i pannan hela vägen över Atlanten? Utan att bunkra på vägen?

- Det är bara en fråga om storlek, svarade Brunel. Är fartyget tillräckligt stort klarar det att lasta kol så det räcker, och det blir ändå plats över till nyttolast och passagerare.

Sagt och gjort. Brunel konstruerade världens dittills största fartyg, en 76 meter lång hjulångare för atlanttrafik. Great Western sjösattes 1837.

Konkurrenterna i Liverpool hade under tiden oroats av Brunels vidlyftiga planer. Snabbt utrustade man en mindre ångare som gått i kusttrafik, och gav sig iväg för att bli först över Atlanten. Ångfartyget Sirius lämnade Cork den 4 april 1838 med minsta skrymsle och hela däcket fyllt med kol. Great Western kom iväg först fyra dagar senare. En brand ombord hade försenat avfärden.

Den 22 april 1838 anlände Sirius till New York. Tyvärr hade inte kolet räckt för den sista biten, utan man hade tvingats elda upp stora delar av överbyggnaden och inredningen.

Fyra timmar efter Sirius anlände Great Western. Inte nog med att hon gjort överresan fyra dagar snabbare än Sirius, hon hade också 200 ton kol kvar i boxarna.

Great Western blev en världssensation. Hon hade visat att en ångare kunde göra Atlantöverfarten på halva tiden mot ett konventionellt segelfartyg. Det var inte konstigt att den franske rosförädlaren Jean Laffay 1840 uppkallade sin nya bourbonros efter fartyget.

Great Western gick sedan på rutten Bristol-New York tills hon rekvirerades som trupptransportfartyg under Krimkriget.

1856 hade hon blivit omodern och höggs upp på ett varv i London.

 

MYTISKA ROSOR

Det berättas att när Gud skapat världen vilade han sig och betraktade nöjd sitt verk. Men efter en stund blev han bekymrad över att näktergalen sjöng så sorgset. För att hon skulle bli glad skapade Gud den vita rosen åt henne. När näktergalen fick se den vackra rosen blev hon förtjust, och flög genast till rosenbusken. Men ack, den lilla fågeln stack sig på rosens vassa törnen! Blodet färgade rosens kronblad röda.

Det är därför vi har både vita och röda rosor, och det är därför näktergalen fortfarande sjunger så vemodigt om försommarnätterna.

I den grekiska mytologin föds gudinnan Afrodite ur havet. Skummet som faller från hennes kropp när hon stiger upp ur vågorna förvandlas till vita rosor. Rosen var Afrodites blomma.

Rosen betraktades därför länge som en hednisk symbol, men under renässansen övertogs den successivt av kyrkan. På målningen "Maria i rosengården" av Martin Schongauer från 1473 i katedralen i Colmar, Alsace, finns konsthistoriens första kristna rosor. De är identifierade som Rosa Gallica Officinalis – apotekarrosen.

 

Isambard Kingdom Brunel, superingenjör

Isambard Kingdom Brunel föddes

1806

i London. Hans far Marc Brunel hade kommit som flykting från skräckväldets Frankrike. Far och son började

1825

arbetet med att gräva den första tunneln under Themsen i London, mellan Wapping och Rotherhithe. Den unge Isambard undkom med nöd och näppe när den halvfärdiga tunneln kollapsade. Det skulle dröja till

1843

innan den blev färdig. Genom den går fortfarande tunnelbanelinjen East London Line.

1831

påbörjade Isambard Kingdom Brunel arbetet med världens längsta bro, en

412

meter lång järnkedjebro över floden Severn vid Bristol. Arbetet avbröts emellertid snart av brist på pengar. Två år senare började han projektera Great Western Railway, med spårvidden

7

fot, från London till Bristol och vidare till Penzance längst ut i Cornwall.

1859

var den sista delen av banan klar - Saltash Bridge över floden Tamar vid Plymouth. Då hade han dessutom konstruerat de tre rekordstora skeppen Great Western, Great Britain och Great Eastern, det ena större än det andra. Den 15 september samma år dog han.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt