Största flygfarkosten klar för start

2016-02-11 11:47 Jan Melin  
Med en längd på 92 meter blir Airlander världens största flygfarkost. Foto: Hybrid Air Vehicles

Nästa månad ska det stora luftskeppet Airlander provflygas.

I en stor hangar i Storbritannien färdigställs nu världens största luftfarkost för en testflygning nästa månad, skriver The Daily Mail.

Det 92 meter långa luftskeppet Airlander som rymmer 37 000 kubikmeter helium utvecklades för den amerikanska krigsmakten. Men projektet lades ner och det enda färdigställda exemplaret såldes till brittiska Hybrid Air Vehicles som under de senaste tre åren arbetat med att konvertera luftskeppet för civilt bruk.

Största delen av lyftkraften kommer från de tre gasfyllda ihopbyggda kropparna. Men de kan inte lyfta Airlander av egen kraft. Det gör att luftskeppet inte behöver förankras på marken då det står fast av sin egen tyngd vilket medför att det inte behövs någon infrastaruktur för start eller landning. Då kan flygfarkosten landa i stort sett överallt, inklusive på vatten.

Det tillskott av lyftkraft som behövs för flygning kommer från det aerodynamiskt utformade skrovet som ger lyft när Airlander fått fart via sina fyra turbomatade dieseldrivna V8:or som vardera har effekten 350 hästkrafter.

Med full tank ska luftskeppet kunna stanna i luften i två veckor och färdas i 145 km/h på höjder upp till 6 000 meter med en last på tio ton. Ett användningsområde är transporter av exempelvis nödutrustning till katastrofplatser eller annan last till otillgängliga områden som saknar flygplatser eller vägar som tål tung trafik. Men företaget hoppas även kunna erbjuda persontransporter med plats för 48 passagerare.

Vid den planerade första testflygningen har det tillåtna flygområdet begränsats till en radie på 112 km och om försöken går bra ska ytterligare en version byggas som är baserad på den nu nästan flygfärdiga prototypen, skriver The Daily Mail.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt