Sista Jas-motorn färdigbyggd

2011-05-31 23:00 Lars Anders Karlberg  

Det var stort tårtkalas på Volvo Aero i Trollhättan i förra veckan. Den sista nybeställningen av Jas Gripen-motorn RM12 var klar för leverans till Saab i Linköping. Alla som varit med på ett hörn i RM12:ans 30-åriga historia var med och firade.

– Det här var den sista leveransen av en nybyggd RM12:a – så långt som vi känner till. Motorn ska sitta i det sista Gripenplan som Saab ska leverera till Sydafrika under hösten, säger Volvo Aeros informationschef Fredrik Fryklund till Ny Teknik.

Volvo Aeros Jas Gripen-motor RM12 har hyllats för sin driftsäkerhet. Sammanlagt har motorn nu gjort 160 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

– Det är unikt för alla flygvapen världen över, säger Fredrik Fryklund.

RM12-motorn sitter i alla Jas 39 Gripen som Försvarsmakten äger, samt i de plan som sålts eller hyrts ut till Sydafrika, Ungern, Tjeckien, Thailand och det brittiska flygvapnets flyg­skola.

Den motor som nu är färdigbyggd är den 254:e i ordningen och ska monteras i det sista av de 26 Jas-plan som Sydafrika har köpt.

– Men det var inget gravöl. Vi har ­jobbat med RM12-motorn i 30 år och kommer att arbeta med den i 30 år till med underhåll, tekniskt produktstöd och vidareutveckling. Och om Saab får nya kunder så bygger vi fler motorer, säger Fredrik Fryklund.

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner.

Volvo Aero har också gjort RM12-motorn mycket mer ekonomisk – ett elektroniskt reglersystem, Fadec, en ny flamhållare, och en ny inloppsdel som bidrar till lägre driftskostnader.

– När vi hade som mest med RM12-tillverkningen att göra gick tillverkningen i 2-skift. Då tog det cirka 12 veckor att tillverka en Gripen-motor, säger Fredrik Fryklund.

Volvo Aero har erbjudit Försvarsmakten att bygga om samtliga RM12-motorer och trimma dem till en högre prestanda som motsvarar den motor som Saab vill sätta in i nästa generations Gripenplan.

RM12:

Turbofläktmotor med två rotorer och efterbrännkammare. Motorn består av sju moduler. Alla moduler är fullt utbytbara mellan olika motorer.

Motorns längd: 4,04 meter.

Motorns vikt: 1 055 kg.

Dragkraft med efterbrännkammare: 80,5 kN (8000 kp).

Bränsleförbrukning med ebk: 4 kg/s.

Dragkraft utan efterbrännkammare: 54 kN

Bränsleförbrukning utan ebk: 1,2 kg/s.

Bränsle: flygfotogen MC 75, en blandning av fotogen och bensin.

Bränsletankar: 3 000 liter i vingarna och 3 500 liter i extratankar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt