Populärteknik

Siemens först med eldrivna långtradare

På en fyra kilometer lång testbana utanför Berlin rullar två tunga lastbilar från Mercedes Benz och Daimler. Nyheten? De är eldrivna och tar sin kraft på luftledningar, precis som spårvagnar och tåg.

Publicerad

Tyska Siemens tog elbilsvärlden med storm förra veckan, när man på elbilsmässan i Los Angeles visade upp sitt projekt E-Highway – en elektrifierad motorväg med ombyggda lastbilar som försetts med strömavtagare på taket och elmotorer på hjulen.

I två års tid har Siemens arbetat med projektet. Det lättaste jobbet har varit att bygga om lastbilarna till dieselelektrisk hybriddrift med elmotorer som driver hjulen och en dieselmotor som driver generatorn. Den förser motorerna med ström, när man inte kommer åt luftledningarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här