Plåtsegel ger billigare seglats

2012-04-27 15:27 Jan Melin  
Seglen kan sänkas och vridas in för optimal vindvinkel. Foto: University of Tokyo

Med 50 meter höga aluminiumsegel kan ett fartyg sänka bränsleförbrukningen med 30 procent.

Forskare vid Tokyos universitet har presenterat ett hybridfartyg som både drivs av propellrar och segel. På ett fraktfartyg är nio segel av aluminium och fiberförstärkt plast placerade i rad. Vart och ett av de 50 meter höga och 20 meter breda seglen består av sektioner som kan skjutas in i varandra för att reglera höjden. Seglen är även vridbara av motorer som riktar in dem för bästa vindvinkel.

Seglens form och funktion gör att de mer liknar flygplansvingar än konventionella segel, skriver Diginfo.

Datorsimuleringar och tester i vindtunnel av skalmodeller visar att seglen kan minska bränsleförbrukningen med över 25 procent.

Energibesparingen är som störst vid sidvindar. Det gör att fartyget inte alltid ska välja närmaste rutt utan segla så mycket som möjligt under mest optimala vindförhållanden.

Därför är även teknik för nätbaserade väderprognoser en del av projektet.

Den grundläggande forskningen om den nya segeltekniken, som döpts till Wind Challenger Project, är avklarad, skriver Diginfo. Under de närmaste åren ska en prototyp i skala 1:2 byggas och ett färdigt skepp ska kunna segla iväg 2016.

Priset för seglen beräknas bli omkring 15 miljoner kronor per styck. En kostnad som kan sparas in på fem till tio år på grund av den minskade bränsleförbrukningen.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt