Nu lanseras den flygande bilen

2017-04-13 10:14 Peter Ottsjö  

Är det en bil? Är det ett flygplan? Faktum är att det är både och.

Från dörr till dörr med bil och flygplan, utan att behöva byta fordon: det var en dröm Stefan Klein hade redan när hans hemland hette Tjeckoslovakien och styrdes av en kommunistisk regim.

Nu, nästan tre decennier senare, är hans flygande bil klar. Den 20 april ska Aeromobil Flying Car visas upp för världen, på den exklusiva motormässan Top Marques Monaco. Kort därpå kan presumtiva kunder förboka ett exemplar. Priset är inte fastställt, men Aeromobil har hintat om att det åtminstone rör sig om ”flera miljoner kronor”.

De senaste sju åren har det slovakiska företaget demonstrerat flera prototyper av sin flygande bil. Det finns Youtubefilmer där man kan se hur den stiger till väders.

För tre år sedan rapporterade sajten Techcrunch att farkosten är tillverkad i stål och kolfiberkomposit, är sex meter lång och kan ta sig 700 kilometer på en flygning. Den ska också ha en marktoppfart på 160 kilometer i timmen. När vingarna fälls ut mäter vingspannet 8,2 meter. Aeromobil-planet ska enligt Techcrunch behöva en startsträcka på 300 meter och kunna landa på en sträcka om bara 50 meter. Om dessa egenskaper gäller även för konsumentmodellen lär vi få veta 20 april.

Aeromobil jobbar med EASA, den europeiska unionens flygsäkerhetsmyndighet, för att säkerställa att bilplanet möter de krav som finns för att få använda luftrummet. Som bil är förhoppningen att den ska klassas M1, med andra ord som en vanlig personbil.

– Vårt team har över 60 ingenjörer från nio olika länder och samtliga har lång erfarenhet av fordonsutveckling och regulatoriska frågor, säger Stefan Vadocz, informationschef på Aeromobil, till sajten Inverse.

Och en i teamet är faktiskt svensk: ingenjören Mikael Olsson, med ett förflutet hos bland andra Volvo och BMW.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS