Nasa satsar på tystare passagerarplan i överljudsfart

2016-03-01 07:12 Jonas Ryberg  
Foto: Nasa

Med en diskret puff i stället för en rejäl smäll hoppas Nasa att överljudsplan ska göra comeback i passagerartrafik.

Reguljär passagerartrafik i överljudsfart har bara varit en dröm sedan Concorde togs ur drift 2003. Men amerikanska Nasa hoppas att det snart ska bli verklighet igen. Den här gången är tanken att planen ska vara mer miljövänliga och framför allt tystare.

I samband med en presskonferens i går offentliggjorde Nasas talesperson Charles Bolden ett nytt program som ska ta de nya planen ett steg närmare verkligheten. I programmet, som är värt motsvarande drygt 170 miljoner kronor, ska det amerikanska flygindustriföretaget Lockheed Martin ta fram en konstruktion som kan användas för ett passagerarplan med kapacitet för överljudshastigheter.

Lockheed Martin har 17 månader på sig och i kravspecifikationen ligger att planet ska vara betydligt tystare än tidigare flygplan av samma typ. Speciellt lyfter Nasa fram att planen myndigheten vill ha inte ska orsaka den klassiska smällen när de passerar den så kallade ljudvallen. I stället pratar Nasa om en ”mjuk puff”.

Uppdraget till Lockheed Martin ingår i Nasas tioåriga program New Aviation Horizons som har som mål att få fram tysta, miljövänliga flygplan med innovativa konstruktioner som strävar bort från dagens tubformade plan. Flygplanen som utvecklas inom projektet väntas vara ungefär hälften så stora som senare kommersiella plan och ska, om Nasa får de pengar myndigheten räknar med, kunna testflygas kring 2020.

  

    

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt