Moderna plan gör piloterna sämre

2016-01-14 11:42 Jan Melin  
Flygolyckan vid San Franciscos internationella flygplats i juli 2013 är en av de olyckor som misstänks bero på att piloten inte klarade av att flyga planet manuellt när autopiloten inte fungerade som den skulle. Foto: All Over Press

Myndighet i USA varnar för att autopiloten gör att piloternas flygskicklighet försämras vilket har orsakat allvarliga olyckor.

Autopiloten och övriga tekniska hjälpmedel i moderna plan gör att piloterna oftast bara flyger manuellt i samband med start och landning. Det gör att de tappar en del av sin flygskicklighet som på pilotspråk kallas flygtrim.

Nu varnar den amerikanska regeringens transportdepartement för att den utvecklingen är en fara för flygsäkerheten. Piloterna blir så beroende av autopiloten att de tappar en del av sin förmåga att själva styra planet vid en nödsituation. De tränar helt enkelt för lite på att flyga manuellt. Dessutom finns brister i kunskapen om hur autopiloten fungerar vilket gör att piloter inte kan tolka systemens varningar på ett korrekt sätt.

I rapporten från transportdepartementet finns några exempel där det misstänks att bristande pilotskicklighet orsakat svåra olyckor där en krasch som inträffade på San Franciscos internationella flygplats 2013 är ett exempel. Då havererade En Boeing 777 från Asiana Airlines vilket dödade tre personer och skadade 49 allvarligt.

I rapporten kritiseras den amerikanska federala luftfartsmyndigheten FAA för att den inte har rutiner för att försäkra sig om att trafikpiloter har tillräcklig träning i att flyga manuellt och utbildning för att använda och övervaka de automatiska systemen.

Därför rekommenderar transportdepartementet att FAA utvecklar nya standarder och vägledningar som kan kontrollera piloternas kunskaper och manuella flygskicklighet.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt