Mer kraft från ovan

2005-06-21 23:00 Kaianders Sempler  
ny löpsedel

Ny trådbussbok

Elsystemet monteras på en av landskronabussarna hos Ganz i Budapest våren 2003.
Foto Leif Stolt
Författaren, patentingenjören och spårvagnsföraren Leif Stolt har kommit ut med en tredje bok om trådbussarna i Sverige.

I thrilleraktiga ordalag berättar han hur den nya trådbusslinjen i Landskrona äntligen kom till - från de politiska kontroverserna i kommunfullmäktige via krångel i fabriken i Budapest till den försenade invigningen hösten 2003.

Men han berättar också att det under andra världskriget fanns långt framskridna planer på att dra trådbusslinjer ut i Stockholms södra förorter - till Älta, Vendelsö, Årsta havsbad och ända ut till Stafsnäs på Värmdölandet.

Trådbusslinjer hade startats i Sockholm 1941. Kriget gjorde att det var ont om bränsle, men det fanns ännu gott om inhemsk vattenkraft.

Planerat trådbussnät från Slussen till Värmdö 1939.
En annan anledning för dåtidens privata bussbolag att välja trådbussar var att de skulle få ha dem ifred. Bussar drivna på diesel eller gengas riskerade under krigsåren att närsomhelst rekvireras av kronan.

Men kriget tog slut, freden kom och med den en ny generation moderna och kostnadseffektivare dieselbussar. Så det blev inget av trådbusslinjerna.

Himla synd, tycker entusiasterna.
 
Leif Stolt, författare och ingenjör

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt