Här laddar elbussarna upp sig själva på vägen

2013-08-08 09:38 Jan Melin  

Elbussar i stadstrafik som laddas trådlöst från vägbanan har nu börjat rulla i Sydkorea.

Den tekniska högskolan KAIST i Sydkorea har sedan flera år utvecklat en teknik för att ladda batterier i elfordon via induktion. Den heter Online Electric Vehicle, OLEV, där ett magnetfält i vägbanan fångas upp av en spole som då genererar elektrisk ström.

Tekniken har tidigare testats med fordon som kört omkring på högskolans campus och på ett nöjesfält i Seoul.

Men nu har det varit premiär för induktionstekniken i stadstrafik. Tisdag 6 augusti började två OLEV-bussar trafikera staden Gumi där 24 km av gatorna försetts med nedgrävda ledningar, skriver KAIST i ett pressmeddelande.

Men det är inte hela sträckan som har elektrifierats. Det räcker med att omkring tio procent av gatorna förses med ledningar som laddar bussarnas batterier när de passerar dessa sektioner.

Tack vare den kontinuerliga laddningen kan bussarna använda batterier som bara är en tredjedel så stora som de som används i konventionella elbussar vilket sparar både pengar och vikt.

Ledningarna är dragna 20 cm under vägbanan och är bara strömförande när OLEV-bussarna passerar vilket både spar energi och minskar det totala elektromagnetiska fältet som enligt KAIST inte påverkar människors hälsa.

Enligt de sydkoreanska forskarna är verkningsgraden för den induktiva energiöverföringen 85 procent och den effekt som överförs till bussarna är 100 kW.

Om projektet, som ska utvärderas i slutet av året, anses framgångsrikt planeras ytterligare tio bussar att tas i drift 2015.

Planer för elektrifierade vägar finns även i Sverige. Trafikverket vill ha minst två sträckor i drift 2015. Vilken teknik som ska användas är ännu inte bestämt. Det kommer att avgöras efter den förkommersiella upphandling som ska vara klar i slutet av september.

Valen som finns är överföringar från luftledningar eller från vägbanan där man kan använda induktiv eller konduktiv teknik där strömavtagaren i fordonet har direktkontakt med ledningar i vägbanan.

OLEV

  • Olev utvecklades av Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
  • Kan laddas medan den körs eller när den står stilla. Fordonet behöver inte strömavtagare.
  • Två OLEV-bussar trafikerar en rutt i innerstaden mellan Gumi tågstation i Sydkorea och In-dongdistriktet med en total sträcka av 24 kilometer.
  • Verkningsgraden vid laddningen är 85 procent.
  • Avståndet mellan marken och bussen är 17 centimeter.
  • Längden på laddningsspolarna i vägbanan är mellan 5 och 15 procent av den totala vägsträckan.
  • Batteriet är en tredjedel så stort som i en vanlig elbil.
  • Ytterligare tio bussar är planerade att vara i bruk 2015.

    Källa: KAIST

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt