Grimvall: Hur mycket påverkar gasbytet?

2016-03-29 17:03 Göran Grimvall  

MINIPROBLEMET. Stämmer verkligen Wikipedias Hindenburg-artikel? Klura på Göran Grimvalls problem.

LYFTKRAFT. Luftskeppet Hindenburg brann upp 6 maj 1937 när det skulle landa i Lakehurst, USA. Det var fyllt med nästan 200 000 kubikmeter brandfarlig vätgas.

Egentligen byggdes Hindenburg för att fyllas med ofarligt helium, men helium måste köpas från USA som belagt gasen med exportförbud på grund av Nazitysklands upprustning. Genom vätgasfyllningen ökade dock totala lyftkraften och därmed bland annat möjliga antalet passagerare.

Enligt svenska Wikipedia i mars 2016 är lyftkraften med helium bara hälften av den vid vätgas.

Kan det vara korrekt?

Svaret längre ned på sidan:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Lösning: Nej, detta är ett exempel på hur otillförligt internet (inklusive Wikipedia) kan vara.

Jämför relativa molekylmassorna (tidigare kallat molekylvikt) för väte (2), helium (4) och luft (28,8) som består av 80 % kväve (28) och 20 % syre (32).

Om gastankarna var helt tomma (vakuum) skulle lyftkraften enligt Arkimedes princip motsvara tyngden av cirka 20 000 m3 undanträngd luft. Med vätgas blir lyftkraften reducerad till (28,8 – 2)/28,8 = 93 % därav, och med helium till (28,8 – 4)/28,8 = 86 %, det vill säga totala lyftkraften med helium är cirka 86/93 = 92 % av den med väte, inte hälften som Wikipedia påstår (och som felaktigt jämfört massorna av vätgas och helium i tankarna)

Göran Grimvall

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt