Populärteknik

Franska båtlyft

Att slussa båtar är ett komplicerat och tidsödande jobb. Därför har ingenjörer i alla tider försökt hitta på nya fiffiga lyftanordningar. Som vattenkilarna i Sydfrankrike.

Publicerad

Det hela ser minst sagt besynnerligt ut. Två blå rälsbussar försedda med stora gummihjul står på var sin sida av en fyra meter bred och nästan 500 meter lång uppåt­sluttande betongränna. Rälsbussarna är förbundna med varandra med tjocka järnbalkar på taken. På den främre balken sitter en stor svart sköld som kan fällas ner i betongtråget.

Vad i all världen är detta?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här