Första drönarleveransen till havs

2016-03-09 09:56 Jan Melin  
Första drönarleveransen till ett fartyg blev en kakburk. Foto: Maersk

Att skicka varor till fartyg med drönare kan spara mycket pengar.

Danska Maersk som är världens största rederi för containerfrakt har testat ett nytt sätt att leverera mindre varor till fartyg som inte kan läggas till vid kaj. Istället för att som brukligt köra ut försändelserna med pråmar testar rederiet leveranser med drönare.

Nyligen genomfördes världens, enligt G-Captain, första försök att transportera gods med drönare till ett fartyg som inte ligger vid kaj. Leveransen blev en kakburk till besättningen på ett tankfartyg i närheten av Kalundborg i Danmark, skriver Maersk.

Tanken var att drönaren skulle starta från land men tjock dimma gjorde sikten så dålig att ett mindre fartyg som kördes ut mot tankern fick bli startplats för drönaren.

Om drönarleveranser till tankfartyg ska bli en framtid för Maersk krävs drönare som är certifierade för användning i explosiva miljöer så att de inte skapar gnistor ens om de kraschar.

Den drönare som Maersk använde för premiärleveransen kommer från den franska tillverkaren Xamen som kan bära en last på två kg. Men det finns drönare som kan lyfta tio kg men ingen av dessa är ännu godkända för explosiva omgivningar.

Under året ska Maersk fortsätta med att testa drönarleveranser. Om försöken faller väl ut hoppas rederiet i framtiden kunna använda drönare i ett reguljärt fraktsystem.

Det kan spara både tid och pengar då en normal frakt till ett fartyg med en pråm i genomsnitt kostar omkring motsvarande 8 500 kronor och besparingen för ett enda fartyg kan bli upp till 75 000 kronor per år, skriver Maersk.

Att kunna skicka mindre varor till ett fartyg på ett snabbt sätt kan även vara viktigt om det exempelvis handlar om akuta medicinleveranser eller reservdelar.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt