Flygplan och flyttfåglar

2012-03-27 23:00 Göran Grimvall  

De flyger båda, men har de ytterligare likheter?

Flygbränsle har energiinnehållet Q = 40 MJ/kg. Dividerar man detta med tyngdaccelerationen g = 10 m/s får man Q/g = 4000 km. (Uttryckt i grundenheter är 1 J = 1 kg m/s, jfr uttrycket för rörelseenergi.) En gymnasist som gör denna beräkning kanske säger: ”Jaha, så blir det.” Den som har högre utbildning i teknik och naturvetenskap skulle istället kunna säga: ”Intressant, 4 000 km bör ha en tolkning. Inte som ett noggrant värde, men som en typisk storleksordning.” I det här fallet uppträder kvoten Q/g i en modell för flygplan och flyttfåglar. Vad är då tolkningen av 4 000 km?

Svar längst ner på sidan.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

...

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Svar:

Det är, i grova drag, hur långt flygplanet eller flyttfågeln kommer på ”full tank” vid flygning non-stop. För både flygplan och flyttfåglar kan ”full tank” innebära ungefär häften av den totala startvikten. Fågelns fettreserv är väsentligen kolväten med samma energiinnehåll Q som flygbränsle. Den längsta non-stopflygningen för en Boeing 747 är 16 560 km och längsta fågelflyttningen non-stop är 11 000 km. Med tanke på att detta är extremvärden, och att modellen är grov, så är överensstämmelsen med Q/g anmärkningsvärd. Som problemet var formulerat kan läsaren knappast komma fram till mer än att det bör gälla en flygsträcka vid långdistansflygning, så i den meningen var det inget "mini"-problem. Vi noterar slutligen att avståndet mellan Nordpolen och ekvatorn sattes till 10 000 km när man i slutet av 1700-talet ville definiera metern.

Göran Grimvall

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt