Dra på ordentligt när du ska upp i fart

2009-03-31 23:00 Kaianders Sempler  

Vad drar minst bränsle? ?Att axa bilen snabbt eller att smyga upp farten? ?Det har många läsare frågat. ?Här kommer en utredning.

Motorns verkningsgradär mycket mer beroende av momentet än av varvtalet (det är en myt att det skulle finnas något optimalt varvtal som alltid är bäst för en viss motor). Vid de varvtal som gäller för någorlunda normal och ekonomisk körning, under 3 000 rpm, stiger nästan alltid verkningsgraden med ökande moment. Maximal verkningsgrad har de flesta bensinmotorer vid maxmoment 2 500 rpm, dieselmotorer vid något lägre varvtal. Verkningsgraden är dock bra vid höga moment i ett ganska brett varvtalsspann.

För att få bilen att göra vad man tänkt sig, exempelvis accelerera, måste man få motorn att leverera en viss effekt till drivhjulen. Växelvalet bestämmer vid vilket vartal detta sker, och man trycker sedan ner gaspedalen tills motorn levererar det moment som ger den önskade effekten. En viss effekt (moment · varvtal) fås oftast med högst verkningsgrad vid lägsta möjliga varvtal.

Vid motorbroms stängs i princip alltid bränslet av om varvtalet är högt nog (någonstans mellan 1 000 och ?1 500 rpm slås bränslet på igen för att inte motorn ska dö om föraren plötsligt frikopplar). Under motorbroms tas energin för att dra runt motorn från bilens kinetiska energi.

Det här kan omsättas i några bra regler för att köra ekonomiskt. Släpp gasen tidigt för att få bränsleavstängning. Eller släpp ännu tidigare, lägg i friläge och låt bilen rulla. Körstilen måste givetvis anpassas efter trafiken. Varje gång bromsen används gör man av med kinetisk energi till värme. Under acceleration ska man gasa rejält (strax under fullgas och utan hjulspinn) tills man fått i den växel man tänker lägga sig på. Ska man accelerera snabbt är det ingen fara att låta motorn varva en bit över 3 000 rpm (lite lägre för diesel). Växla upp vid lägre varvtal om långsammare acceleration är önskvärd. Hoppa gärna över en växel för att komma till högsta växeln så fort som möjligt. Bensinmotorer använder ibland extra bränsle för att få ut absolut maximalt moment vid fullgas, varför detta bör undvikas. Vid konstant fart ska man använda så hög växel som möjligt.

På låga växlar ska man undvika att köra med lätt gas, då går motorn väldigt oekonomiskt. Bättre att växla upp om trafiken framför går trögt. På hög växel är det inte jättenoga att hålla jämn gas, men det bör eftersträvas. Medelverkningsgraden från varierande högt och lågt moment är sämre än verkningsgraden vid medelmomentet. Framförallt ska man undvika att hamna i motorbroms om man inte verkligen ska sänka hastigheten.

Jan-Ola Olsson

I Teknikfrågan i NyT 2009:13 ställdes frågan hur elnätet skulle klara att många följde uppmaningen och släckte elförbrukare under ”Earth Hour” den 28/3. En snarlik situation uppstod i september 2001 på kontinenten, där det efter WTC-smällen den 11/9 proklamerades en tyst minut den 13/9, då så mycket som möjligt i det offentliga livet skulle stå stilla – däribland alla tåg som var möjliga att stanna. Jag kontaktade då chefredaktören på mitt eminenta husorgan ”Elektrische Bahnen” och bad honom försäkra sig om tillgång på data från centralen för järnvägens elnät under dessa kritiska minuter. Resultatet blev artikeln ”Lastsenke im deutschen Bahnenergienetz” i Elektrische Bahnen 11/2001, som beskriver hur man med glans klarade av att parera en effektminskning med cirka 25 procent under drygt en minut. Värre än så lär effektbortfallet och dess derivata inte ha blivit under Earth Hour. Dessutom var ju elnätsdriften förvarnad, precis som i det citerade fallet.

Thorsten Schütte, Västerås

Se även http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article547375.ece

Hur är kalorierna i mat uppmätta? Har samma antal kalorier för kolhydrater och fett lika stor inverkan på fettbildningen i människokroppen? Och hur påverkas fettbildningen av den kaloririka alkoholen?

Rune Lidholt, Uppsala

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till ?teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS